Overslaan en naar de inhoud gaan

Kabinet vult strengere regels voor kidfluencers aan na kritiek Arbeidsinspectie

Hogere boetes en voorlichting alleen helpen niet. Inspectie pleit voor wettelijke normen emotionele belasting kinderen. Advies overgenomen
Vlogmoeder Farah Bellinga met haar kinderen in een buitenlands hotel
Still uit video van vlogmoeder Farah Bellinga met haar kinderen in een buitenlands hotel

De Nederlandse Arbeidsinspectie verwacht niet dat voorlichting en hogere boetes voldoende zijn om gezinnen die hun kinderen overmatig commercieel laten vloggen af te schrikken. Dat blijkt uit het Signaal Kidfluencers – vervolg dat de inspectie in juli uitbracht en dat staatssecretaris Jurgen Nobel deze week aan de Tweede Kamer heeft doorgestuurd.

Nobel kondigde in mei dit jaar strenger te gaan optreden tegen kinderen die in familievlogs als influencer worden ingezet. De staatssecretaris kondigde drie soorten maatregelen aan.

Ten eerste moet er meer voorlichting voor ouders komen over de risico’s voor het welzijn van kinderen. Daarnaast wil de VVD-staatssecretaris dat ouders verplicht worden een ontheffing aan te vragen wanneer kinderen meewerken aan online content met een commerciële insteek. Ook worden de boetes verhoogd.

Dat de huidige boetes te laag zijn lijdt geen twijfel volgens de Arbeidsinspectie gezien de inkomsten die families met hun vlogs kunnen verdienen van ‘al snel een modaal inkomen met uitschieters’. Toch gaan hogere boetes waar het kabinet op inzet het gedrag van foute vlogouders niet veranderen, verwacht de dienst in zijn Signaal Kidfluencers – vervolg.

De inspectiedienst baseert zich op inzichten uit de praktijk. Die laten zien dat ouders nu al proberen om onder de regels vandaan te komen.

Buitenlandroute

Zo valt het de Arbeidsinspectie op dat vlogfamilies regelmatig naar het buitenland gaan om video’s te maken. Daarmee vallen ze buiten de Nederlandse wet- en regelgeving, wat ze de mogelijkheid biedt om kinderen zoveel mogelijk te laten werken.

Ook doen ouders geregeld bij de inspectie navraag naar het aantal ontheffingen dat al voor een kind is geregistreerd, wat erop duidt dat ze willen weten in hoeverre hun activiteiten in beeld zijn.

Hogere boetes hebben dus beperkte invloed, volgens de Arbeidsinspectie evenals de inzet van voorlichting. Die gaat er impliciet vanuit dat ouders altijd het belang van hun kind vooropstellen, terwijl de SZW-dienst ziet dat financiële belangen soms zwaarder wegen.

Normenkader

De Arbeidsinspectie pleit voor een normenkader voor de emotionele belastbaarheid van kinderen, vergelijkbaar met bestaande regels voor fysieke belasting bij kinderarbeid. Dat zou zowel de inspectie als ouders en opvoeders handvatten geven om te beoordelen wat verantwoord is bij commerciële inzet van kinderen op sociale media.

Staatssecretaris Nobel schrijft in zijn Kamerbrief dat hij deze aanbeveling overneemt en zo’n normenkader meeneemt in de ontwikkeling van de het voorstel voor de nieuwe wet- en regelgeving rond kidfluencers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in