Overslaan en naar de inhoud gaan

Mogelijk verboden sluikreclame in Flikken-series van Avrotros, omroep doet onderzoek

Omroep dubbel de fout in met sponsoring door Volvo en Alfa Romeo, blijkt uit onderzoek van RTL Z.
Flikken Maastricht
© Avrotros

De publieke omroep Avrotros heeft een misser gemaakt rondom de sponsoring van zijn programma's Flikken Maastricht en Flikken Rotterdam. De fictieve politieagenten in de series rijden rond in duidelijk herkenbare Volvo's en Alfa Romeo's, geleend van de fabrikanten. Die sponsoring is niet in de jaarverslagen van de omroep opgenomen en is mogelijk ook helemaal niet toegestaan, blijkt uit onderzoek van RTL Z.

Volvo en Stellantis (het concern waar Alfa Romeo onder valt) hadden in de jaarverslagen van Avrotros genoemd moeten worden als sponsoren van de twee tv-programma's, maar ontbreken. Dat terwijl de merken wel in het NPO-register staan. Een woordvoerder van Avrotros schrijft de fout toe aan onzorgvuldigheid.

Onderzoek 

Er is ook discussie over de sponsoring zelf. In zijn algemeenheid geldt dat als een bedrijf een programma van een publieke omroep sponsort, het product niet herkenbaar in beeld van zijn voor de 'gemiddelde kijker'. Ook niet als het om een product in bruikleen gaat, zoals een auto. In de Flikken-series zijn de Volvo's en Alfa Romeo's wél duidelijk herkenbaar. Een woordvoerder van Avrotros zegt tegen RTL Z dat een gesponsord product in beeld mag komen als dit op 'natuurlijke wijze' gebeurt, maar voegt toe dat de omroep 'gaat gaat kijken' of deze manier van sponsoring in de toekomst door kan gaan.

Het Commissariaat voor de Media wil tegenover RTL Z niet ingaan op de specifieke casus van Avrotros.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in