De publieke omroep Avrotros heeft een misser gemaakt rondom de sponsoring van zijn programma's Flikken Maastricht en Flikken Rotterdam. De fictieve politieagenten in de series rijden rond in duidelijk herkenbare Volvo's en Alfa Romeo's, geleend van de fabrikanten. Die sponsoring is niet in de jaarverslagen van de omroep opgenomen en is mogelijk ook helemaal niet toegestaan, blijkt uit onderzoek van RTL Z.
Volvo en Stellantis (het concern waar Alfa Romeo onder valt) hadden in de jaarverslagen van Avrotros genoemd moeten worden als sponsoren van de twee tv-programma's, maar ontbreken. Dat terwijl de merken wel in het NPO-register staan. Een woordvoerder van Avrotros schrijft de fout toe aan onzorgvuldigheid.
Onderzoek
Er is ook discussie over de sponsoring zelf. In zijn algemeenheid geldt dat als een bedrijf een programma van een publieke omroep sponsort, het product niet herkenbaar in beeld van zijn voor de 'gemiddelde kijker'. Ook niet als het om een product in bruikleen gaat, zoals een auto. In de Flikken-series zijn de Volvo's en Alfa Romeo's wél duidelijk herkenbaar. Een woordvoerder van Avrotros zegt tegen RTL Z dat een gesponsord product in beeld mag komen als dit op 'natuurlijke wijze' gebeurt, maar voegt toe dat de omroep 'gaat gaat kijken' of deze manier van sponsoring in de toekomst door kan gaan.
Het Commissariaat voor de Media wil tegenover RTL Z niet ingaan op de specifieke casus van Avrotros.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu