De nodige marketingcommunicatie bestaat helaas uit gebakken lucht. Merken beloven van alles, maar leveren vaak iets heel anders. Denk aan de gemiddelde provider, chatbot of winkelmedewerker: de praktijk is vaak weerbarstiger dan de pay-off. Jascha Hoogendijk (Neew) is geobsedeerd door het nieuwe generatie merkenbouwen: de reis naar belofte én bewijs. In zijn column the Proof is in the Pudding, deelt hij zijn meest waardevolle winners: inzichten, campagnes, cases en activaties waarin woorden en daden wél samenvallen. Dit gaat niet alleen over het succes en de geloofwaardigheid van een merk, maar ook van ons vak!’
Het kan écht zo
'Hé lieverd, met je moeder. Zeg, zou je me even kunnen helpen met m'n mobiel? Tis zo gek, als ik dus hier druk…'
…Mam ik zie nu toch niet waar je drukt? Zet anders ff je facetime aan…
…
…
Mam?
…
Mam ik zie je oor.
…
Je geluid is uit…
Ik denk dat je op dat andere knopje hebt gedrukt. Die links.
…
Sorry rechts voor jou.
…
Ah daar ben je weer..
…
Sort of…
Mijn moeder en techniek, dat is oorlog. Zodra ze een doos opent en er een stekker, router of afstandsbediening uitkomt, krijgt ze acuut een paniekaanval. Ze krijgt al stress van het woord ‘handleiding’.
M’n moeder is niet alleen. Er bestaat echt een verschil in hoe mensen technologie ervaren. Aan de ene kant mensen die hun nieuwe apparaat uitpakken en direct het gevoel hebben dat ze een examen moeten doen. De alsjeblieft-geen-nog-een-app-generatie. Voor hen is technologie niet bevrijdend, maar vermoeiend. En aan de andere kant de tech-liefhebbers, de ik-bouw-een-smart-home-tijdens-de-lunch-types.
En eerlijk gezegd: ik snap mn moeder wel. Jarenlang was mobiele telefonie, tv en internet aansluiten iets voor mensen met geduld, verstand en een kruipruimte. Het bleef voor mij een groot vraagteken, zeker gezien bovenstaande insights, waarom leading techpartijen als KPN en VodafoneZiggo toch vooral bleven duwen op het verkopen van Alles-in-een-Pakketten waarbij ze het ‘ons zo makkelijk mogelijk maken om het zelf aan te sluiten’.
Daarom was ik zo nieuwsgierig toen Odido twee jaar geleden werd gelanceerd met de slogan: Het kan ook zo. Een topregel. slim, sympathiek, beloftevol. En vooral: een zin die vraagt om bewijs. Odido presenteerde zich als de meest menselijke provider van Nederland. Iedereen moet kunnen meedoen, iedereen verbonden, iedereen digitaal gelijk. Prachtig verhaal en een indrukwekkende introductiecampagne. Alleen… in de praktijk bleef het vooral bij dat verhaal. Mooie woorden, mooie beelden, maar helaas (nog) weinig tastbare verandering.
Tot nu.
Met de introductie van Klik & Klaar Internet maakt Odido zijn belofte eindelijk waar.
Geen monteur, geen kabels, geen stress. Je plugt het in het stopcontact en het werkt.
Zelfs mijn moeder zou het aandurven. En geloof me: dat zegt alles.
Het is verfrissend om te zien hoe een merk de stap zet van vertellen naar bewijzen. Van menselijkheid claimen naar menselijkheid tonen. En het resultaat liegt er niet om: afgelopen maand won het marketingteam van Odido samen met TBWA/Neboko een Effie. Terecht.
Maar wat mij betreft is dit pas het begin, een aanmoedigingsprijs. Want als 'het kan ook zo' écht het kompas van het merk blijft, dan is er nog een wereld te winnen in service, communicatie, relevantie en empathie. Want laten we eerlijk zijn, als propositie is Klik & Klaar Internet nog niet superonderscheidend en voelt het meer als hygiënefactor dan een wow service, moment of product dat alleen Odido kan bieden/claimen. Denk aan de Wifigarantie met de WifiCrew-campagne van Ziggo die nu op hetzelfde moment loopt. Een consument koopt internet met wifi voor thuis. En we kloppen onszelf op de borst en schreeuwen van de daken dat hij het nog doet ook en dat zonder woede, stress of paniekaanval…ehhh…Ja duh!
Voor de tech-averse-doelgroep eindigt de stress natuurlijk niet zodra het product is aangekocht, ze online en aangesloten is (en voor het bedrijf de buit binnen is). Juist daarna ontstaan er kansen voor het merk om er daadwerkelijk voor haar klanten te zijn en het verschil te maken. En dan, wie weet, belt mijn moeder mij niet meer bij elk internet, mobiel of tv-probleem.
Al zal ik die telefoontjes misschien stiekem toch een beetje missen…

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu