Elk jaar verdwijnen er merken, onder andere door faillissementen en fusies. In 2025 hebben vooral 'middenmerken' het loodje gelegd, stellen Richard Otto en Robbert van Loon als auteurs van het boek 'Verdwenen Merken'. Traditiegetrouw zet het duo weer de meest bekende verdwenen merken van het jaar op een rijtje. 'Juist de merken die ooit zo vanzelfsprekend waren, hielden dit jaar geen stand'.
Het verdwijnen van middenmerken is opvallend, stellen Otto en Van Loon. Middenmerken zijn te groot om niche te blijven en te klein om mee te kunnen in de internationale schaalstrijd. Tel daar aanhoudende uitdagingen als stijgende kosten, personeelstekorten en een kritischere consument bij op en en dan gaan 'eigenaren met potlood en rekenmachine hun merkportfolio herschikken', schrijven de auteurs.
CêlaVíta
Voor CêlaVíta hield het avontuur dit jaar op door stijgende kosten, prijsdruk in het schap en het wegvallen van grote klanten als Albert Heijn. Otto en Van Loon: 'Waar CêlaVíta in de jaren negentig en nul hét merk was dat koelverse aardappelen op tafel legde, blijkt dat de pioniersrol geen garantie voor overleving'. Het merk werd in augustus failliet verklaard, circa 215 banen staan op de tocht en een doorstart lukt vooralsnog niet.
Gogo Tours
Specialist in jongerenreizen Gogo Tours stopte dit jaar (na 34 jaar) ook, maar om een andere reden. Sunweb Group, dat Gogo Tours in 2015 overnam, gaat een andere koers varen en stopt daarom met het zelfstandige jongerenlabel.
In de woorden van Otto en Van Loon: 'De reizen voor jongeren verdwijnen niet, maar worden ondergebracht bij andere Sunweb-merken. Strategisch heet dat focus en merkvereenvoudiging; emotioneel betekent het dat een hele lichting twintigers hun vakantie voortaan boekt zonder het knalroze GOGO-logo. De formule die jarenlang werkte, goedkope pakketten, duidelijke doelgroep, herkenbare merktoon, botst met een tijd waarin schaal, efficiëntie en merkarchitectuur zwaarder wegen dan nostalgie'.
AKO
Decennialang was leeswinkel AKO een vertrouwde naam op veel stations, maar de zaak veranderde niet snel genoeg mee. Puzzelboekjes en tijdschriften zijn minder populair geworden en drankjes kunnen we ook bij een Albert Heijn to Go of andere winkel kopen. na een gefaseerde sluiting van winkels in 2023 en 2024 werd dit jaar duidelijk dat het AKO-avontuur ten einde komt. 'Daarmee verdwijnt AKO in stilte uit het straatbeeld. Geen faillissement. Geen grote persconferentie. Gewoon een merk dat stukliep op veranderend gedrag en een eigenaar die andere prioriteiten koos', aldus Otto en Van Loon
Coop
Toen Plus en Coop in 2021 fuseerden, werd al aangegeven dat de Coop-naam zou verdwijnen. Dit jaar zijn de supers één voor één omgebouwd tot Plus-vestigingen en is de naam Coop een herinnering geworden. Coop was één van de oudste supermarktketens van Nederland.
SNS, RegioBank en de Volksbank
Een jaar geleden maakte de Volksbank bekend te stoppen met zijn labels SNS, RegioBank en de Volksbank. Het merk gaat volledig inzetten op de naam ASN Bank. Het concern vindt dat namelijk de sterkste naam op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen en wil steviger inzetten op die koers. Dit jaar is een start gemaakt met het omtoveren van vestigingen tot ASN Bank-filialen.
Hoe kijken merkexperts Otto en Van Loon naar deze keuze? 'Voor klanten verandert er inhoudelijk weinig. Rekeningnummers blijven bestaan, producten blijven bestaan, alleen de naam op de pas en de brievenbus verandert. Maar voor het Nederlandse merklandschap is het een forse ingreep. In één beweging verdwijnen drie bekende namen die decennialang in reclames opdoken, op dorpspleinen hingen en in talloze portemonnees zaten. Het is de logica van deze tijd. Minder merken, meer focus, lagere kosten en vooral een verhaal dat eenvoudiger te verkopen is dan een versnipperd merkenportfolio. De markt vraagt helderheid en dit is de vorm die de bank kiest'.
Lees ook: 'Transformatie in de volle betekenis’: hoe ASN Bank zichzelf opnieuw uitvond
Andere verdwenen merken in 2025
- Vanilia (damesmode met een eigen atelier, winkels op A-locaties)
- Thuisbieb (online biebaanbod van de Koninklijke Bibliotheek, ontstaan in de coronaperiode)
- Caiway (regionale kabel- en glasvezelprovider, gaat verder onder de naam van zustermerk Delta)
- Juke (audioplatform van Talpa dat er niet in slaagde om te concurreren met Spotify en Apple Podcasts)
- Union (Nederlands fietsmerk dat onderdeel uitmaakt van Gazelle)
'Wat ons nu opvalt: veel verdwenen merken waren niet per se slecht. Ze waren herkenbaar, hadden geschiedenis en soms zelfs loyaliteit. En daarom mogen ze dan wel verdwenen zijn, maar worden ze niet vergeten', stelt het duo.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu