Overslaan en naar de inhoud gaan

Move over luxe kerstdiner, het worden de Mora Loaded Toppings dit jaar

NIEUW PRODUCT. GELUKT? In deze rubriek beoordeelt Hubert van Wensen nieuwe producten.
Nieuw product. Gelukt? Mora

We hadden al een Stoomboot, maar er is nu ook een Stoofboot. Die vaart sinds kort in Rotterdam en heeft stoofvlees met friet aan boord. Kan deze winter wel eens een knaller worden, want stoofvlees, daar lopen Nederlanders hartstikke warm voor. Onder de rivieren weten ze dat al jaren, daar behoort ‘friet stoofvlees’ zo’n beetje tot het cultureel erfgoed.

Dat Mora, begonnen in een kleine buurtslagerij in Maastricht, nu met Loaded Toppings komt, mag dan ook geen wonder heten. Dat is stoofvlees om lekker over je frieten te gieten. Het idee is gebaseerd op de snackbarhit 'Loaded fries'. Die is er nu dus ook voor thuis.

De toppings (naast stoofvlees introduceert Mora ook een kipvariant) zijn lekker voor over de frietjes, 'maar, ernaast mag natuurlijk ook!', zegt Cora in een video. Ja, hallo! Je bent een topping of je bent het niet hé, kom op zeg. Kiezen is verliezen zeggen ze in het positioneringsvak. Oftewel, durf voor één sterke USP te gaan – want is iets alles, dan is iets niks. Zo gaat het hier straks voor Mora nog mis - vlees noch vis.

Cora

Die Cora van Mora is wel een typetje. Een uniek exemplaar. In 1986 kwam ze voor het eerst op de buis en sindsdien is ze niet meer weg te denken. Ze stamt uit de tijd dat merken groot werden met reclamepersoonlijkheden, die je nog maar zelden ziet. Veelal ingeruild voor vlot gesneden ‘vignet films’. Vaak mooi gemaakt, maar vaak ook inwisselbaar – welk merk? - en daarmee vaak ook veel minder effectief.

Op Linkedin wees Mark Ritson ons deze week nog maar eens op de grote effectiviteit van een brand character. Naast sonic cues een asset die het meest effect sorteert voor een merk. Maar die tegelijkertijd óók het minst wordt ingezet. Hmm.

Goed scorende campagnes inruilen is eigenlijk nooit een goed idee. Toch gebeurt het aan de lopende band. De marketeer is een onrustig dier. Wil altijd maar weer iets nieuws. Maar een campagne is, nou ja, geen snack tussendoor. Het gaat om de lange adem, om duurzaam bouwen aan iets heel waardevols: een ijzersterk merk. Wil je iets nieuws, kijk dan naar je producten!

Snacklab

Nou, dat doet Mora. Op tv laat Cora ons het ‘Snacklab’ zien. 'Dat is het kloppende hart van de fabriek, waar snackspecialisten met snacksperimenten nieuwe snackinitiatieven bedenken.'

Er komt nogal wat nieuws uit het lab; zo is Mora o.a. uitvinder van de Kipkorn, de Viandel, de Magnetronbroodjes, de Tostini, snacks uit de oven, vegetarische snacks en nu dus ook van toppings. Zelf ben ik overigens fan van nog een andere Mora-innovatie: vlaggetjes die je in je bitterbal kan steken en waar de tekst van HEET naar EET verandert, zodra de bal op de juiste temperatuur is en je je tong dus niet verbrandt. Briljant!

Mora weet dat nieuwe producten een merk helpen om zich te onderscheiden van concurrenten, snel in te spelen op trends, categorie-leiderschap te tonen, modern te blijven, hogere marges per product te realiseren en iets nieuws te hebben om over te communiceren. Afgelopen weekend liep ik nog tegen een abri van ze op.

De lekkerste

Wat al die nieuwe producten bindt: ze moeten lekker zijn. Lijkt een dooddoener, is het niet. Kom bij Mora niet aanzetten met hoogdravende emotionele beloftes en een mooi geformuleerde Why. Nee zij gelooft dat de smaaksensatie boven alles gaat. Dat kwaliteit heeft geleid tot het marktleiderschap. Geloof ik, want man wat is die kroket lekker! Mmm… van Mora. De langstlopende slogan van Nederland onderstreept al veertig jaar haar belofte.

Bewust snacken

Snacken moet een feestje zijn, maar dat kan alleen als we ‘Bewust snacken’ vindt Mora. Gadsie, dat klinkt nou helemáál niet lekker. Hoewel niet verplicht, heeft Mora al haar producten voorzien van een zogenaamde Nutri-Score (A is gezond, E is minst gezond). Nou, dat had ze beter niet kunnen doen - de Loaded Toppings scoren een C, de meeste andere producten een D of E. Niet best! Maar, niet erg hoor Mora. Want weet je wat ook lekker is: een keer zondigen. Een vette bek halen. Jezelf verwennen. We mogen al zovéél niet.

Top?

Vrolijk fiets ik dan ook naar de supermarkt, waar mijn oog bij het koelvak meteen op het oranje Mora-schap valt (In 1982 heeft ze haar oranje PMS 021C kleurcode officieel vastgelegd). Ik gooi de Loaded Topping Indisch – lekker! - Stoofvlees in mijn mandje en even later in mijn magnetron en over mijn friet: een hap, mmm… Laat dat luxe kerstdiner maar zitten, ik ga dit jaar voor Mora!

Hubert van Wensen is business creative bij The USP Company

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in