'Grote adverteerders keren terug bij Ster, meer omzet in eerste halfjaar'

Ster verwacht dat groei in 2020 doorzet.

Ster heeft in het eerste half jaar van 2019 11 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode vorig jaar. De totale omzet is 97 miljoen euro. Als deze stijging doorzet, komt Ster eind dit jaar uit op 182 miljoen euro. Dat is 32 miljoen meer dan de 150 miljoen die OC&W zelf heeft begroot.

Adfdrachjt
Afdrachtoverzicht Ster in miljoenen euro's

Uit de bijgeleverde grafiek constateert directeur Frank Voimer dat het na vier jaar van dalingen beter gaat met Ster. 'De pieken en dalen zijn het gevolg van de economische situatie en grote evenementen uitgezonden door de NOS in de even jaren. Doordat 3FM luisteraars verloor en de Oranje-heren ontbraken op het EK- en WK-Voetbal van 2016 en 2018, vertoonde de afdracht sinds 2016 een neerwaartse lijn. Met de groeicijfers van 2019 is die trend doorbroken. Met topevenementen als het EK Voetbal, de Olympische Spelen en het Eurovisie Songfestival in Nederland, zal de groei naar verwachting zich in 2020 voortzetten.'

'Grote adverteerders keren terug'

Na het aanpassen van het commercieel beleid naar een vaste prijs voor álle adverteerders waarin de bureaukorting al is verwerkt, was Ster minder in trek voor grote adverteerders. In 2019 is Ster daar al weer (deels) vanaf gestapt met de invoering van drie categorieën prijzen in plaats van één tarief. 

Volgens Volmer keren de grote adverteerders dit jaar weer terug bij Ster. De directeur zegt dat dit te danken is aan de kwaliteit van de NPO-programmering. 'Zoals we verwachtten, zien we in 2019 veel van die adverteerders weer terugkeren bij Ster, aangezien de programmering van de NPO kwaliteit en bereik biedt die bij andere partijen niet te realiseren is.'

In mei toonde Volmer zich tegen Adformatie al positief over de omzetcijfers van dit jaar. 

Ster slaat niet voor niets op de trom met de melding van de omzetcijfers over een halfjaar. De coalitie wil op termijn een reclamevrije publieke omroep, zo werd vorige maand bekend. Volmer legde in een brief aan mediaminister Arie Slob uit waarom hij dat geen goed idee vindt.

Het debat over de mediabrief van de minister is op 11 september.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Andre Sjouercasting
Goed nieuws en hopelijk worden er leuke scripts met vooral Nederlandse acteurs geproduceerd en iets minder hardselling commercials. Daar doen we zowel het publiek als de sector een groot plezier mee.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie