
DPG Media heeft een nieuwe suite van AI-tools gelanceerd die onderdeel zijn van bestaande zelfservice- platform Ad Manager. Adverteerders kunnen daarmee campagnes sneller lanceren, beslissingen beter onderbouwen en het rendement verhogen.
Het gaat om vier toepassingen: Smart Optimization, Smart Audience, Smart Studio en Smart Assistant. Deze functies ondersteunen de verschillende onderdelen van het campagneproces, van targeting en creatie tot analyse en bijsturing.
Vacatures
Senior PR & Account lead
HAGENSSenior Contentspecialist
dpg mediaAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
Ster15 tot 40 procent meer rendement
Een van de kerncomponenten is Smart Optimization. Volgens Pim van Boekhold, business development manager data & demand bij DPG Media, kunnen adverteerders met deze tool hun doelen invoeren, waarna het systeem zelfstandig en real-time optimaliseert. DPG stelt dat dit bij tests met eigen merken verbeteringen oplevert tussen de 15 en 40 procent op indicatoren als cost per completed view (CPCV), cost per action (CPA) en visibility.
Hoewel het systeem zelf beslissingen kan nemen, behoudt de adverteerder de regie, benadrukt Van Boekhold: ‘De optimalisatie verloopt automatisch, maar altijd op basis van doelen die de gebruiker zelf instelt.’
Handig hulpje
DPG positioneert AI als een hulpmiddel in plaats van een vervanger. Dat blijkt ook uit de introductie van Smart Assistant, een AI-assistent die gebruikers stap voor stap ondersteunt en aanbevelingen geeft voor set-up, optimalisatie en rapportage. De AI-assistent is getraind op interne kennis en best practices. Het is de bedoeling dat bureaus en adverteerders later hun eigen AI-systemen direct kunnen integreren met de Ad Manager Agent van DPG Media.
Ad Manager+ is een strategische zet om een lokaal alternatief te bieden oor advertentietechnologie van internationale techspelers. DPG is volgens Van Boekhold het enige mediabedrijf in Nederland dat een volledig zelfontwikkeld pakket aanbiedt voor adverteren, data en creatie.
Van Boekhold: ‘Laten we vooropstellen: ‘global tech’ beschikt over indrukwekkende AI-functionaliteiten, ondersteund door enorme hoeveelheden resources. We hebben dan ook goed gekeken naar wat zij goed doen, maar ook naar de negatieve feedback die ze krijgen met betrekking tot gebrek aan controle, waardoor het te veel als blackbox opereert.’
Ad Manager+ biedt volgens Van Boekhold wel volledige transparantie, brand safety en controle.
Afgeschermd
Op de vraag of klantgegevens via de AI-oplossingen kunnen weglekken, is Van Boekhold stellig:
‘Klantspecifieke data wordt strikt gescheiden verwerkt en nooit gedeeld met andere adverteerders.’
Hoewel de AI-modellen op algemene inzichten worden getraind, blijven data op adverteerdersniveau volledig afgeschermd.
Ad Manager+ is per direct beschikbaar in Nederland. België volgt later deze zomer. In 2025 en 2026 worden verdere functies toegevoegd. Volgens DPG Media is dit de eerste stap naar een toekomst waarin AI standaard geïntegreerd is in het adverteerproces, zonder de adverteerder buitenspel te zetten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee