Overslaan en naar de inhoud gaan

DPG Media biedt adverteerders AI-tools in selfservice-platform Ad Manager

Online campagnes kunnen met Ad Manager+ sneller worden gelanceerd en automatisch worden geoptimaliseerd voor een hoger rendement, stelt DPG.
Pim van Boekhold
Pim van Boekhold
Pim van Boekhold
Pim van Boekhold

Het gaat om vier toepassingen: Smart Optimization, Smart Audience, Smart Studio en Smart Assistant. Deze functies ondersteunen de verschillende onderdelen van het campagneproces, van targeting en creatie tot analyse en bijsturing.

15 tot 40 procent meer rendement

Een van de kerncomponenten is Smart Optimization. Volgens Pim van Boekhold, business development manager data & demand bij DPG Media, kunnen adverteerders met deze tool hun doelen invoeren, waarna het systeem zelfstandig en real-time optimaliseert. DPG stelt dat dit bij tests met eigen merken verbeteringen oplevert tussen de 15 en 40 procent op indicatoren als cost per completed view (CPCV), cost per action (CPA) en visibility.

Hoewel het systeem zelf beslissingen kan nemen, behoudt de adverteerder de regie, benadrukt Van Boekhold: ‘De optimalisatie verloopt automatisch, maar altijd op basis van doelen die de gebruiker zelf instelt.’

Handig hulpje

DPG positioneert AI als een hulpmiddel in plaats van een vervanger. Dat blijkt ook uit de introductie van Smart Assistant, een AI-assistent die gebruikers stap voor stap ondersteunt en aanbevelingen geeft voor set-up, optimalisatie en rapportage. De AI-assistent is getraind op interne kennis en best practices. Het is de bedoeling dat bureaus en adverteerders later hun eigen AI-systemen direct kunnen integreren met de Ad Manager Agent van DPG Media.

Ad Manager+ is een strategische zet om een lokaal alternatief te bieden oor advertentietechnologie van internationale techspelers. DPG is volgens Van Boekhold het enige mediabedrijf in Nederland dat een volledig zelfontwikkeld pakket aanbiedt voor adverteren, data en creatie.

Van Boekhold: ‘Laten we vooropstellen: ‘global tech’ beschikt over indrukwekkende AI-functionaliteiten, ondersteund door enorme hoeveelheden resources. We hebben dan ook goed gekeken naar wat zij goed doen, maar ook naar de negatieve feedback die ze krijgen met betrekking tot gebrek aan controle, waardoor het te veel als blackbox opereert.’

Ad Manager+ biedt volgens Van Boekhold wel volledige transparantie, brand safety en controle.

Afgeschermd

Op de vraag of klantgegevens via de AI-oplossingen kunnen weglekken, is Van Boekhold stellig:
‘Klantspecifieke data wordt strikt gescheiden verwerkt en nooit gedeeld met andere adverteerders.’

Hoewel de AI-modellen op algemene inzichten worden getraind, blijven data op adverteerdersniveau volledig afgeschermd.

Ad Manager+ is per direct beschikbaar in Nederland. België volgt later deze zomer. In 2025 en 2026 worden verdere functies toegevoegd. Volgens DPG Media is dit de eerste stap naar een toekomst waarin AI standaard geïntegreerd is in het adverteerproces, zonder de adverteerder buitenspel te zetten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in