DPG-krant De Morgen weigert advertentie voor boek De Belg over Christian Van Thillo

Hoofdredactie wil niet dat het boek gepromoot wordt in DM Magazine omdat het 'flagrante onwaarheden' over De Morgen zou bevatten

V.l.n.r. Remy Amkreutz Kim Van de Perre, en Sam Feys, de hoofdredactie van De Morgen
Credits: Tine Schoemaker

De Morgen, een van de Vlaamse kranten van DPG Media in België, weigert een advertentie te plaatsen voor het boek De Belg over Christian Van Thillo, de topman van het mediaconcern.

In een uitgelekte email schrijft hoofdredacteur Remy Amkreutz dat de hoofdredactie heeft besloten de advertentie niet te plaatsen in het zaterdagmagazine van de krant omdat het boek 'flagrante leugens' zou bevatten over De Morgen.

De mail van Amkreutz

Eerder vandaag berichtte Adformatie al dat er bij uitgever Prometheus woedend was gereageerd op het eenzijdige besluit van DPG Media om krantenadvertenties voor het boek over Van Thillo te verplaatsen van de veelgelezen zaterdagdageditie naar de donderdag.

Mai Spijkers van Prometheus reageerde razend op de beslissing en betichtte DPG Media in een email van ‘een moedwillige aanslag op de vrijheid van meningsuiting’ en dreigde met juridische stappen.

DPG besloot hierop de paginagrote advertenties in het AD, Het Parool en Trouw toch te plaatsen.

Volgens director advertising Mike van der Moolen kwam het doorplaatsen van de advertenties niet ‘omdat het een bepaalde uiting was van deze uitgever’.

Wel waren de advertenties met hoge korting aan Prometheus verkocht met als voorwaarde dat als een beter betalende adverteerder zich voor de posities in de krant aandiende ze plaats moetsen maken. Dit was alleen niet goed gecommuniceerd met Prometheus, volgens Van der Moolen   

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie