Premium

Uitgever Mai Spijkers razend op DPG dat krantenadvertenties voor boek over Van Thillo verplaatste

Spijkers vindt verschuiven van advertenties uit zaterdagedities censuur. DPG spreekt van ‘normale procedure bij een dermate hoge korting’.

Auteur Mark Koster en zijn boek De Belg

Uitgever Mai Spijkers van Prometheus heeft woedend gereageerd op het voornemen van DPG Media om een paginagrote advertentie voor het boek De Belg van Mark Koster niet in de zaterdagedities van AD, Parool en Trouw mee te nemen en door te schuiven.

Prometheus had op de achterpagina’s van de kranten advertentieruimte ingekocht en daarover begin januari overeenstemming bereikt met DPG Media. Afgelopen maandag kreeg het te horen dat de advertenties naar donderdag worden verplaatst.

Spijkers stuurde daarop een email op hoge poten en betichtte DPG van ‘een moedwillige aanslag op de vrijheid van meningsuiting’ en dreigde met juridische stappen. DPG noemt het een normale procedure, maar besloot de advertenties toch op zaterdag mee te nemen. Adformatie heeft de correspondentie hierover in zijn bezit.

Kritisch boek

In het boek De Belg staat Christian Van Thillo centraal, de topman van DPG. Het is een kritische en weinig vleiende beschouwing op de wijze waarop de DPG-topman zijn media-imperium opbouwde. Een van de conclusies van auteur Mark Koster is dat Van Thillo bepaalt wat er gebeurt in het concern en daarvoor jaknikkers om zich heen heeft verzameld.

Een van de voorbeelden is het ontslag in 2016 van topman Jaak Smeets, de directeur-uitgever die lang de Vlaamse en Nederlandse kranten aanstuurde. Pas zes jaar nadien blijkt dat Smeets gedwongen moest vertrekken wegens seksueel grensoverschrijdend gedrag. Het leidt tot kritiek op Van Thillo en de hoofdredacteuren uit zijn krantenstal die wel van de zaak weten, maar er niet over publiceren.

Voor de promotie van het boek besluit Prometheus in drie Nederlandse kranten van juist DPG een advertentie in te kopen. Het legt in december contact met DPG en begin januari is er overeenstemming over de plaatsing. De deal is niet alleen lucratief vanwege een hoge korting, ook krijgen de paginagrote advertenties een gewilde plek op de achterzijde van de goed gelezen zaterdagedities.

Afgelopen maandag krijgt Prometheus echter een telefoontje van DPG, dat meldt dat de advertenties worden doorgeschoven; een andere adverteerder wil meer betalen voor de betreffende posities van de advertenties.

‘U probeert een advertentie te censureren’

Volgens Mike van der Moolen, directeur advertising Nederland bij DPG, is dat een gangbare procedure. Hij laat Adformatie weten dat de advertenties met zeer hoge korting vallen onder een zogenoemd yielding-systeem. ‘Dat is een heel gebruikelijk instrument voor een dermate hoge korting. Als zich dan een klant meldt die veel beter wil betalen, dan geven we die voorrang.’

Bij Prometheus is daarover echter niets bekend. Mai Spijkers schrijft DPG dat hij vermoedt dat er andere motieven zijn: ‘Ik krijg sterk de indruk dat uw communicatie te maken heeft met de inhoud van de advertentie, namelijk een advertentie voor een door ons uitgegeven boek over uw CEO Christian Van Thillo. (…) U probeert een advertentie te censureren door die te verplaatsen van de druk gelezen zaterdageditie naar een doordeweekse editie die door veel minder mensen wordt gelezen.’

Spijkers dreigt DPG een juridische procedure te beginnen en schadevergoeding te eisen als de advertenties niet alsnog worden meegenomen. ‘Daarbij sluiten wij niet uit dat wij uw handelwijze intussen zullen openbaren.’

'Voorwaarden niet juist besproken'

Tot die juridische procedure komt het niet. DPG besluit de advertenties voor De Belg toch te plaatsen. Mike van der Moolen: ‘We vonden het uiteindelijk niet passend om ze door te schuiven. In dit verhaal is er vanuit het mediabureau dat ertussen zat telefonisch een deal gekomen. De voorwaarden met de yieldings-optie is niet op de juiste manier besproken. Hoewel het later wel in de offerte goed stond vermeld, hebben we besloten de advertenties zaterdag toch te plaatsen.’

Van der Moolen benadrukt dat het doorplaatsen van de advertenties niet kwam ‘omdat het een bepaalde uiting was van deze uitgever’. ‘Het is gewoon iets wat we altijd doen. In de eerste wisseling over het doorschuiven van de advertenties wisten we zelfs niet om welke uiting het ging. Dat weten we nooit bij advertenties van boekenleveranciers.’

De directeur advertising vindt dat de zaak ‘niet groter moet worden gemaakt dan hij is’. Die woorden worden ook gebruikt door een woordvoerder van DPG. Zij wijst erop dat Promotheus uit pr-overwegingen wel gebaat kan zijn bij een relletje om het boek over Van Thillo.

Of dat zo is, is bij Mai Spijkers niet te verifiëren. De uitgever reageert niet op verzoeken om een toelichting.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie