Ad Alliance en RTL Nederland hebben in juni en juli samen met onderzoeksbureau MediaTest tijdens de reclameblokken van 'RTL Boulevard' de nieuwe advertentievorm, de Split Screen getest. De eerste resultaten laten zien dat er potentie zit in de Split Screen, omdat het zorgt voor hogere aandacht tijdens het gehele blok, maar er zijn ook verbeterpunten . Later dit jaar is er een tweede testperiode.
Tijdens de reclameblokken bij RTL Boulevard werd het scherm verdeeld in vier zones: het reclameblok met audio, live studiobeelden achter de schermen bij RTL Boulevard, de aankondiging van het nieuwe onderwerp na de break en het logo van RTL Boulevard. De effectiviteit werd gemeten met een online vragenlijst (n=409) en een eyetracking-onderzoek (n=80) onder RTL Boulevard-kijkers tussen 25 en 54 jaar.
Belangrijkste resultaten en verbeterpunten
De inzet van de Split Screen laat gemengde resultaten zien: positief op aandacht en betrokkenheid, maar neutraal op merkeffecten. Het aandachtniveau blijft gedurende het hele blok significant hoger en de kijkervaring wordt als positiever ervaren.
De nieuwe vorm leidt ook tot een hogere doorkijkbereidheid: uit het onderzoek blijkt dat de View-Through Rate van het gehele blok stijgt van 65 naar 70 procent. Kijkers zappen bovendien significant minder weg tijdens deze opzet. 42 Procent van de kijkers vindt de Split Screen-opzet aansprekend, onder jongere kijkers (25-34 jaar) is dit percentage 63 procent.
Tegelijkertijd is er een stabiel effect zichtbaar op merkeffecten zoals merkherinnering en boodschapoverdracht. Dit betekent dat de extra schermzones de merkeffectiviteit niet negatief beïnvloeden, maar vooralsnog ook niet versterken.
Ondanks de verdeling van het scherm blijft de focus op de advertenties behouden: 74 procent van de kijktijd is gericht op het reclameblok zelf, terwijl 14 procent van de aandacht uitgaat naar de aankondiging van het volgende onderwerp.
Meer afwisseling
Uit deze eerste testperiode komen ook goede verbeterpunten, bijvoorbeeld dat kijkers de live studiobeelden soms te lang en te saai vonden. De voorkeur van kijkers gaat uit naar meer afwisseling. Deze verbeterpunten worden meegenomen in de tweede testfase.
De Split Screen wordt onder de vlag van Team Early, een groep innovatieve collega’s binnen Ad Alliance, getest. Dit najaar volgt een tweede testfase. Daarna wordt gekeken of en hoe de Split Screen definitief naar de markt gebracht wordt.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu