Overslaan en naar de inhoud gaan

MediaMarkt haalt 'Ik ben toch niet gek' van stal in nieuwe merkcampagne

De alom bekende pay-off wordt in een nieuw jasje gestoken. Het betreft het eerste werk van bureau Serviceplan voor de retailer.
mediamarkt
'Ik ben toch niet koekoek?!'
© MediaMarkt

Na enkele jaren van afwezigheid voert MediaMarkt weer campagne met de wat schreeuwerige, maar wijdverbreid bekende pay-off ‘Ik ben toch niet gek’. De slogan is volgens de retailer onlosmakelijk verbonden met het merk en bovendien ‘een van de sterkste merkassociaties onder Nederlanders’.

In de nieuwe campagne, die vandaag live gaat, keert de kreet terug in een frisse, eigentijdse vorm. ‘Gek’ maakt plaats voor uiteenlopende synoniemen - van ouderwets ‘krankjorum’ en 'mesjogge' tot modern ‘delulu’, ‘wappie’ en ‘koekoek’.

Serviceplan wint pitch

MediaMarkt voerde jarenlang campagne met ‘Ik ben toch niet gek’, tot het in 2022 de meer generieke slogan ‘Let’s go’ introduceerde, bedacht door Wunderman Thompson (dat nu VML heet). Het WPP-bureau werkte ruim tien jaar voor MediaMarkt, waarna de retailer een pitch uitschreef. Die werd begeleid door Jeroen van Eck; in de laatste ronde bleven Publicis Groupe, Joe Public en Serviceplan Amsterdam over. Laatstgenoemde kwam als winnaar uit de bus.

Nieuw leven

Raymond Mesterom, marketingdirecteur MediaMarkt Benelux: 'We waren al een tijd op zoek naar een logische manier om deze iconische pay-off nieuw leven in te blazen. Met de nieuwe campagne doen we dat op een manier die past bij de huidige tijd – herkenbaar, fris en met de focus op beleving.'

Hij vervolgt: 'We zetten ‘Ik ben toch niet gek’ neer als een terugkerend mechanisme in een herkenbaar format. De kracht zit ’m in de herhaling: iedere promotiecampagne draagt bij aan dezelfde boodschap, waardoor de merkherkenning sterker wordt.'

Bekende pay-off

De pay-off ‘Ik ben toch niet gek’ werd begin jaren 2000 geïntroduceerd door DDB Amsterdam en groeide uit tot een van de bekendste reclameslogans van Nederland. De uitgesproken toon sloot destijds aan bij de prijsgerichte positionering van de elektronicaketen. Ook na jaren van afwezigheid bleef de pay-off stevig verankerd in het collectieve geheugen van de Nederlandse consument. MediaMarkt is sinds 1999 actief in Nederland, tegenwoordig met 54 winkels.

De nieuwe campagne wordt uitgerold via televisie, radio, social media en online video.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in