Overslaan en naar de inhoud gaan

CvdM komt met zes voorstellen aan politiek om risico's medialandschap aan te pakken

'Toenemende macht van Big Tech brengt grote risico’s met zich mee voor de publieke belangen die het CvdM als toezichthouder beschermt.'
social
© Shutterstock

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) vraagt in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober 2025 aandacht voor urgente risico’s op het gebied van media. De toenemende macht en invloed van digitale platforms en grootschalige techbedrijven brengen grote risico’s met zich mee voor de publieke belangen die het CvdM als toezichthouder bevordert en beschermt. Het orgaan geeft daarom aan politieke partijen een aantal voorstellen mee voor hun partijprogramma’s.

Drie grote risico's

Het commissariaat signaleert drie grote risico's: nieuws bereikt Nederlanders minder goed, algoritmes en AI-diensten maken verspreiding van verkeerde informatie makkelijker en de democratische functie van Nederlandse media staat onder druk. 

Zes voorstellen

De zes voorstellen zijn:

-Reguleer platformbedrijven met passend beleid en toezicht zodat hun opiniemacht wordt ingeperkt.

-Maak belangrijk Nederlands media-aanbod beter zichtbaar en vindbaar in het digitale medialandschap (prominentiebeleid).

-Investeer in mediawijsheid van jongeren en in (tijdelijke) maatregelen waarmee de nieuwssector jongeren beter bereikt.

-Bied de publieke omroepen een adequaat, duurzaam en voorspelbaar budget.

-Maak journalistieke media voor burgers toegankelijker.

-Geef bij de herziening van het landelijke publieke bestel aandacht aan waarborgen voor betrouwbare journalistiek.

De voorstellen en toelichting staan hier.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in