Het Commissariaat voor de Media (CvdM) vraagt in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober 2025 aandacht voor urgente risico’s op het gebied van media. De toenemende macht en invloed van digitale platforms en grootschalige techbedrijven brengen grote risico’s met zich mee voor de publieke belangen die het CvdM als toezichthouder bevordert en beschermt. Het orgaan geeft daarom aan politieke partijen een aantal voorstellen mee voor hun partijprogramma’s.
Drie grote risico's
Het commissariaat signaleert drie grote risico's: nieuws bereikt Nederlanders minder goed, algoritmes en AI-diensten maken verspreiding van verkeerde informatie makkelijker en de democratische functie van Nederlandse media staat onder druk.
Zes voorstellen
De zes voorstellen zijn:
-Reguleer platformbedrijven met passend beleid en toezicht zodat hun opiniemacht wordt ingeperkt.
-Maak belangrijk Nederlands media-aanbod beter zichtbaar en vindbaar in het digitale medialandschap (prominentiebeleid).
-Investeer in mediawijsheid van jongeren en in (tijdelijke) maatregelen waarmee de nieuwssector jongeren beter bereikt.
-Bied de publieke omroepen een adequaat, duurzaam en voorspelbaar budget.
-Maak journalistieke media voor burgers toegankelijker.
-Geef bij de herziening van het landelijke publieke bestel aandacht aan waarborgen voor betrouwbare journalistiek.
De voorstellen en toelichting staan hier.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu