Meta Platforms, het bedrijf achter onder meer Facebook en Instagram, staat vanaf oktober geen politieke advertenties meer toe op zijn platforms in de Europese Unie. Dat heeft het techconcern vrijdag aangekondigd. Het besluit heeft volgens Meta te maken met Europese reclameregels waar het bedrijf zich aan moet gaan houden. Die zijn onder meer gericht op het tegengaan van buitenlandse inmenging bij verkiezingen.
Volgens Meta brengen deze regels 'aanzienlijke operationele uitdagingen en juridische onzekerheden' met zich mee. Het bedrijf nam het besluit naar eigen zeggen niet gemakkelijk. 'We blijven ervan overtuigd dat online politieke reclame een essentieel onderdeel is van moderne politiek, omdat het mensen verbindt met belangrijke informatie over de politici die hen vertegenwoordigen en ervoor zorgt dat kandidaten een kosteneffectieve manier hebben om hun doelgroep te bereiken'.
Het waarom van de regels
Groeiende zorgen over politieke advertenties op sociale media waren aanleiding voor de Europese regels. Partijen, politieke ondernemers en belangengroepen zoeken hun doelwitten met behulp van data namelijk steeds gerichter op. Volgens critici jagen ze zo de polarisering in de samenleving aan. Verder zouden kwaadwillenden uit het buitenland proberen verkiezingen in Europa naar hun hand te zetten.
Meta heeft naar eigen zeggen verschillende maatregelen genomen om meer transparantie te bieden voor advertenties over politiek, verkiezingen of maatschappelijke kwesties. Zo stelt het bedrijf dat adverteerders een autorisatieproces moeten doorlopen om te bewijzen wie ze zijn en waar ze wonen. Ook komt er een disclaimer bij te staan wie voor de advertentie heeft betaald.
Bron: ANP

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu