Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei audioreclame stagneert in eerste helft van 2025

Adverteerders investeerden in Q1 en Q2 van 2025 ruim 118 miljoen euro in audioreclame. Dat is vergelijkbaar met dezelfde periode in 2024.
Audio
© Shutterstock

Adverteerders hebben in de eerste helft van 2025 118 miljoen euro besteed aan audioreclame.  Dat is vrijwel gelijk aan dezelfde periode van vorig recordjaar. Het is voor het eest in 17 kwartalen dat de groei stagneert. De netto omzetcijfers zijn afkomstig uit de nieuwste rapportage van Audify.

Audify-voorzitter Joris van der Pol zei eerder al tegen Adformatie dat het tweede kwartaal 'een klein dipje' zou laten zien. Een verklaring zouden de tarieven van Trump en geopolitieke onrust kunnen zijn. Dat resulteerde in de relatief slappe maanden maart en april. ‘In mei en juni was alweer herstel te zien. Het lijkt een tijdelijke dip.’

Versnelling in digitale audiobestedingen

Digitale radioreclame laat een solide groei zien van 8 procent en komt uit op 6,5 miljoen euro. Podcasts breken records: de bestedingen stegen met 25 procent naar 2,1 miljoen euro, mede dankzij nieuwe toetreders tot de markt. Samen vormen digitale radio- en podcastreclame een stabiele pijler binnen het digitale audiolandschap.

Spotreclame op radio blijft het fundament van audioreclame met 103,5 miljoen euro aan investeringen. Dat is 88 procent van het totaal. Branded contentreclame kwam uit op 5,9 miljoen euro.

Retail, Transport en Telecom & ICT

De branches Retail, Transport en Telecom & ICT voeren de top drie aan en zijn samen goed voor de helft van de radioreclamebestedingen. Financiële dienstverlening zakte van plek twee naar vier, met een daling van bijna 20 procent. De top vijf audiomerken bestaat uit drie supermarkten en twee telecombedrijven: Lidl, Odido, KPN, Aldi en Albert Heijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in