Adverteerders hebben in de eerste helft van 2025 118 miljoen euro besteed aan audioreclame. Dat is vrijwel gelijk aan dezelfde periode van vorig recordjaar. Het is voor het eest in 17 kwartalen dat de groei stagneert. De netto omzetcijfers zijn afkomstig uit de nieuwste rapportage van Audify.
Audify-voorzitter Joris van der Pol zei eerder al tegen Adformatie dat het tweede kwartaal 'een klein dipje' zou laten zien. Een verklaring zouden de tarieven van Trump en geopolitieke onrust kunnen zijn. Dat resulteerde in de relatief slappe maanden maart en april. ‘In mei en juni was alweer herstel te zien. Het lijkt een tijdelijke dip.’
Versnelling in digitale audiobestedingen
Digitale radioreclame laat een solide groei zien van 8 procent en komt uit op 6,5 miljoen euro. Podcasts breken records: de bestedingen stegen met 25 procent naar 2,1 miljoen euro, mede dankzij nieuwe toetreders tot de markt. Samen vormen digitale radio- en podcastreclame een stabiele pijler binnen het digitale audiolandschap.
Spotreclame op radio blijft het fundament van audioreclame met 103,5 miljoen euro aan investeringen. Dat is 88 procent van het totaal. Branded contentreclame kwam uit op 5,9 miljoen euro.
Retail, Transport en Telecom & ICT
De branches Retail, Transport en Telecom & ICT voeren de top drie aan en zijn samen goed voor de helft van de radioreclamebestedingen. Financiële dienstverlening zakte van plek twee naar vier, met een daling van bijna 20 procent. De top vijf audiomerken bestaat uit drie supermarkten en twee telecombedrijven: Lidl, Odido, KPN, Aldi en Albert Heijn.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu