Overslaan en naar de inhoud gaan

Motie van Vertrouwen is een gemiste kans

Politieke partijen hebben een eigen 'partijzender' geactiveerd om rechtstreeks met kiezers te communiceren. Van een dialoog weinig sprake.
Motie van Vertrouwen
Motie van Vertrouwen

Tekst: Sybrig van Keep

Nog ruim een week en dan vinden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. En in aanloop daartoe is het natuurlijk belangrijk om je als partij of partijleider te profileren. Niet eenvoudig in de huidige, door coronamaatregelen-geteisterde tijd. Geen wonder dus dat online campagnes een vlucht hebben genomen en sommige partijen een eigen “partijzender” hebben geactiveerd om rechtstreeks met potentiële kiezers te communiceren. Terwijl er van een dialoog met de kiezer nog weinig sprake lijkt te zijn terwijl de ‘poppetjes’ nog belangrijker worden gemaakt: is de lijsttrekker sportief, een gezinsman, grappig, elitair of juist volks? 

Motie van vertrouwen Ingelijst

Naast deze nieuwe mogelijkheden, spelen de traditionele media ook nog steeds een belangrijke rol in de nieuwsvoorziening in aanloop naar de verkiezingen. Deze traditionele media zoals radio, tv en kranten lijken voornamelijk de oudere kiezer te bereiken. Hoe dapper is het dan dat BNNVARA met een nieuw format komt, Een Motie van Vertrouwen, waarbij Emma Wortelboer op de bank achtereenvolgens Henk Krol en Thierry Baudet interviewde. De interviews zijn mijns inziens echter een gemiste kans. 

Kleffe broodjes

Het gesprek tussen Emma en de lijsttrekkers ging niet over inhoud maar over scharrelen, kleffe broodjes en koffie. Het was een wat ongemakkelijke poging om de wellicht jongere stemmer een beeld te geven van de mens achter de lijsttrekker, waarbij de inhoud van het partijprogramma niet aan bod kwam. Geen wonder dat er inmiddels persiflages zijn verschenen. Een iets betere variant lijkt ‘Ingelijst’, de gesprekken die Ruud de Wild voert met de lijsttrekkers, deze gaan ook over de persoon maar dan wel met wat meer inhoud dan Emma Wortelboer presenteert. 

Publieke omroep

Waarom kiezen Publieke Omroepen soms voor deze op entertainment gestoelde interacties met politici waarbij de vorm belangrijker lijkt te zijn dan de inhoud, terwijl er inhoud voldoende voorhanden is. Niet alleen corona maar zeker ook de economie, het klimaat, eenzaamheid, mentaal welbevinden, racisme, gelijkwaardige positie van vrouwen en ga zo maar door. Onderwerpen genoeg die voor jongeren ook relevant zijn of te maken zijn. 

Inhoudelijk in gesprek

Wanneer je partijprogramma’s met elkaar vergelijkt zijn er de nodige interessante verschillen te zien in aanpak om voor de toekomst welzijn en welvaart anders te verdelen. Genoeg stof tot praten. Ook en met name voor jongeren. Je moet je afvragen of je jongeren met deze aanpak echt een plezier doet. Of dat je ze beter serieus kunt nemen en daadwerkelijk met hen echt inhoudelijk in gesprek kan gaan over wat de politici voor hen willen doen en waar jongeren hen op af kunnen rekenen. 

Zodat je daadwerkelijk een publieke omroep bent.

Sybrig van Keep is managing partner bij De Issuemakers

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in