Overslaan en naar de inhoud gaan

Adform komt met visuele planner voor Digital-Out-of-Home

Adverteerders kunnen digital-out-of-home-campagnes (DOOH) nu plannen, targeten en optimaliseren binnen één omnichannel platform.
DOOH
© Shutterstock

Adverteerders kunnen digital-out-of-home-campagnes (DOOH) nu plannen, targeten en optimaliseren binnen één omnichannel platform. DSP Adform introduceert vandaag een visuele DOOH-planner waarmee schermlocaties zichtbaar worden via een interactieve kaart, realtime segmentatie mogelijk is en de prestaties van DOOH direct meegenomen worden in de optimalisatie van bredere omnichannelcampagnes.

De planner wordt geïntroduceerd in vijftien landen, waaronder Nederland. De keuze voor Nederland is volgens Adform logisch, omdat deze markt al jaren vooroploopt in DOOH-innovatie en programmatic campagneplanning. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan meer overzicht en centralisatie, na een periode die zich kenmerkt door versnippering en een overdaad aan losse inkoopoplossingen.

Inzichtelijk

De inkoop van DOOH was tot nu toe vaak omslachtig: schermlocaties per partner in kaart brengen vergde meerdere tools en handmatige handelingen. Het kanaal werd bovendien meestal aangeboden via losse, gespecialiseerde technologie. Met de nieuwe planner moet Adform DOOH nu net zo inzichtelijk en aanstuurbaar maken als de andere kanalen waaronder CTV, display, audio, in-gaming en retail media inventory – binnen dezelfde interface en workflow.

Binnen de interface worden beschikbare schermlocaties weergegeven op een interactieve kaart. Adverteerders kunnen selecteren op locatie, omgeving en doelgroepkenmerken, zoals demografie en nabijheid. Via een samenwerking met datapartner Adsquare is het verder mogelijk om campagnes te optimaliseren op basis van realtime factoren als het weer, het tijdstip van de dag of lokale evenementen.

Groeicijfers DOOH-uitgaven

In het eerste kwartaal van 2025 namen de DOOH-uitgaven van Adform-klanten wereldwijd met 118 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Ook in Nederland bleef de groei doorzetten, met een stijging van 14 procent in 2024 – het vierde jaar op rij met dubbele cijfers. Naar verwachting stijgt de wereldwijde DOOH-besteding in 2025 tot boven de 16 miljard euro, oplopend naar ruim 20 miljard in 2029.

'Terwijl de mogelijkheden voor omnichannel campagnes zich snel ontwikkelen, is DOOH een belangrijk groeigebied gebleken in de eerste helft van 2025', zegt Katja Henneveld, country manager Benelux & Frankrijk bij Adform. 'Door meer partners en kanalen toe te voegen aan onze DSP en het proces verder te automatiseren, hebben onze klanten minder losse tools en contracten nodig. We streven naar een zo compleet mogelijk digitaal bereik, met maximale gebruiksvriendelijkheid.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in