Overslaan en naar de inhoud gaan

Radio-luistercijfers veranderen nauwelijks, Qmusic blijft de grootste

In de afgelopen maanden hebben er geen grote veranderingen plaatsgevonden in de radiowereld, zo blijkt uit de NLO-cijfers.
Qmusic
© Qmusic

Qmusic blijft het best beluisterde radiostation in Nederland in de doelgroep van tien jaar en ouder. De zender pakte in de periode juni - juli 12,1 procent marktaandeel; exact evenveel als in de twee maanden ervoor. Ten opzichte van juni - juli 2021 (11,9 procent) is het marktaandeel gestegen en bereikt de zender op weekbasis effectief tweehonderdduizend Nederlanders meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Nummer twee blijft NPO Radio 2 met 12,1 procent marktaandeel - iets lager dan de 12,2 procent in maanden ervoor. Radio 10 blijft de nummer drie met 9,8 procent marktaandeel. Dit blijkt uit de periodieke luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek.

Top 10

De vierde plek blijft voor Radio 538, dat zijn marktaandeel wel verder zag krimpen. De zender had in de zomermaanden een marktaandeel van 8,4 procent, tegenover 8,7 procent in mei - juni. In juni - juli 2021 had Radio 538 nog een marktaandeel van 9,5 procent. De top vijf is compleet met NPO Radio 1, dat zijn marktaandeel in de afgelopen maanden zag groeien van 8,0 naar 8,4 procent. 

De top tien bestaat verder uit ORN Radio (7,8 procent), Sky Radio (7,2 procent), NPO Radio 5 (6,1 procent), E-Power Radio (4,2 procent) en Veronica (4,0 procent). Het marktaandeel van deze zenders is niet tot nauwelijks veranderd. Ook buiten de top tien zijn geen noemenswaardige veranderingen zichtbaar. Zo blijft uitdager Kink op 1,0 procent marktaandeel. Evenveel als in mei - juni 2022 en iets meer dan in juni - juli 2021 (0,9 procent).

Veiling FM-frequenties

In juli won Kink een bodemprocedure, waardoor de overheid verplicht is om vóór september 2023 de FM-frequenties van commerciële radiostations opnieuw te veilen. Dit tot vreugde van Kink, dat nog geen FM-frequentie heeft en frequentieruimte hoopt te bemachtigen via de veiling. Ook Qmusic (onderdeel van DPG Media) is blij met de veiling. Talpa-zenders reageerden tegenover Adformatie ontstemd over het besluit van de rechter. 

De overheid gaat niet in beroep tegen het besluit. Talpa, RadioCorp (SLAM! en 100% NL) en BNR wél, zo lieten zij medio augustus weten

Stations die een te laag bod uitbrengen aan de overheid, kunnen hun FM-frequentieruimte verliezen. Veel Nederlanders luisteren FM-radio, waardoor uitzenden via de FM-frequenties grote impact heeft op de luister- en bereikcijfers. Die hebben op hun beurt weer grote invloed op de interesse van adverteerders.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al abonnee? Log hier in