Adobe is bereid om 1,9 miljard dollar neer te tellen voor de overname van SEO-bedrijf Semrush. De bedrijven hebben hier overeenstemming over bereikt, meldt Adobe. Met de overname wil Adobe zijn aanbod van marketingdiensten uitbreiden en inspelen op GEO: Generative Engine Optimization.
GEO is als het ware de opvolger van SEO, waar Semrush sterk in is. Nu steeds meer consumenten niet meer zoeken via traditionele zoekmachines (waarin SEO belangrijk is voor een hoge positie) maar via AI-zoekmachines, groeit het belang voor merken om hoog te scoren bij AI-modellen. GEO staat voor technieken om AI-modellen zo goed mogelijk van dienst te zijn, om bij de juiste zoektermen aanbevolen te worden door bijvoorbeeld ChatGPT, Google Gemini en Perplexity. Semrush steekt ook veel moeite in GEO-innovaties, en is zo op de radar van Adobe gekomen.
Niet 1 maar 1,9 miljard
Adobe voorziet dat merken steeds meer waarde gaan hechten aan GEO, en daarom bereid zullen zijn om hierin te investeren. Door Semrush over te nemen, wil Adobe zijn portofolio van (AI-aangedreven) diensten uitbreiden met GEO-expertise. Dat Adobe serieus gelooft in GEO, blijkt wel uit het feit dat het bedrijf 1,9 miljard dollar (in contanten) wil betalen voor het op 1 miljard dollar gewaardeerde Semrush. Geen wonder dat Semrush-aandeelhouders de overname toejuichen.
GEO is een nieuw groeikanaal voor marketeers, stelt Adobe in de aankondiging van de Semrush-overname. Volgens het bedrijf kan GEO bijdragen aan meer zichtbaarheid, klant-engagement en conversies voor een merk.
Adformatie publiceerde onlangs een achtergrondartikel over hoe je als merk zichtbaar wordt in AI-zoekmachines en wat waarschijnlijk niet helpt.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu