Overslaan en naar de inhoud gaan

Google: AI in zoekmachine leidt tot meer goede kliks naar websites

Techreus reageert op externe claims dat AI-gebruik in Google andere websites minder bezoekers oplevert.
AI overview
Een voorbeeld van een AI Overview
© Screenshot Adformatie

Het toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) in de Google-zoekmachine leidt tot meer zoekvragen én waardevolle kliks naar websites, stelt Google. De internetreus gaat in een blogpost in op zorgen van een deel van de website-eigenaren dat AI meer vragen binnen Google afhandelt en minder mensen doorstuurt naar websites. 

Dat klopt niet, schrijft Liz Reid, hoofdverantwoordelijk voor de Google-zoekmachine. Volgens Reid worden eenvoudige vragen als 'wanneer is de eerstvolgende volle maan' inderdaad nu vaker door AI beantwoord, zonder doorklik naar een website die een antwoord belooft. Maar het totale organische klikvolume van Google Zoeken naar websites is het afgelopen jaar 'relatief stabiel' gebleven, zegt Reid.

Ze zegt dat Google Zoeken vandaag de dag 'iets meer' waardevolle kliks naar websites stuurt. Daarmee bedoelt ze mensen die op de website blijven hangen en dus niet meteen terugklikken. Een eerste AI-antwoord kan mensen vooral inspireren om hun zoektocht voort te zetten en zo door te klikken naar een of meerdere websites, stelt Reid.

De topvrouw zegt ook dat AI Overviews - die boven zoekresultaten-links verschijnen - nieuwe kansen bieden voor websites. Er staan immers linkjes bij AI Overviews, zoals je ook ziet op de afbeelding bovenaan dit artikel. Hoe je als website met een linkje bij een AI Overview komt, is aan het Google-algoritme. 

Klachten

De mooie woorden van Reid volgen een maand nadat meerdere uitgevers een klacht over AI Overviews hebben ingediend bij de Europese Commissie. Uitgevers beschuldigen Google ervan inkomsten en verkeer te stellen met AI Overviews, gebaseerd op content van websites. Google weerlegde die beschuldiging destijds met vrijwel dezelfde argumenten als die nu in de blogpost van Reid staan. 

Meer reclames in AI-modus

Google besteedt in de blogpost ook kort aandacht aan zijn AI-modus. Die modus geeft de gebruiker zoveel mogelijke echte antwoorden, in plaats van een lijst met een linkjes. Tussen de antwoorden door kunnen linkjes staan naar hele relevante websites. Die linkjes kunnen organisch of gesponsord zijn. Recent maakte Google bekend dat zijn AI-modus in korte tijd al de grens van 100 miljoen gebruikers gepasseerd is (afkomstig uit de Verenigde Staten en India). 

Er staan dus al wat reclames in de AI-modus, maar vooral als test voor Google en adverteerders om te kijken hoe die de branche en gebruikers erop reageren. Blijkbaar goed genoeg, want vaktitel Searchengineland meldt dat Google adverteerders en bureaus informeert over de komst van meer advertenties in de AI-modus.

Google wil de reclames uitbreiden voor het vierde kwartaal begint, blijkt uit een briefing in handen van Searchengineland. Die reclames blijft gebaseerd op text en gecentreerd rond producten, net zoals in Google Zoeken en Google Shopping. 

De introductie van meer reclames in de AI-modus kan antwoord geven op twee belangrijke vragen, stelt Searchengineland. Namelijk of consumenten in dezelfde mate op reclames in een AI-modus klikken als in de vertrouwde Google Zoeken-omgeving en zo niet, of het betalen-per-klik-model vervangen kan (of moet) worden door een betalen-per-aantal-impressies-model. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in