Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitaal marketingbureau Incubeta wil uit zijn eigen schaduw stappen: ‘Wij waren Google’s best bewaarde geheim’

Bureau met ruim 800 medewerkers werkt, ook vanuit Nederland, voor grote klanten, maar is nog minder bekend.
Jessica Jacobs Incubeta
Jessica Jacobs
© Foto: aangeleverd

Incubeta, een fullservice-digital marketingbureau, heeft de afgelopen jaren eigenlijk niet zoveel aan pr en reclame voor zichzelf gedaan. Althans, dat merkt Jessica Jacobs, onlangs aangetreden als managing director voor Noord-Europa. ‘Mensen denken vaak dat we vrij nieuw zijn, dus er ligt voor ons een uitdaging om duidelijk te maken dat we dat níet zijn. We maken onderling vaak de grap dat we lange tijd Google’s best bewaarde geheim waren’.

De naam Incubeta mag wel wat meer naar voren treden met zijn verhaal, dienstverlening en klanten, stelt Jacobs. Daarom stelde ze ook een interview voor, want er is nogal wat te vertellen. Het bedrijf telt inmiddels ruim 800 medewerkers, waarvan er circa 45 vanuit een hub in Voorburg werken. Incubeta is de afgelopen jaren gegroeid door op overnamepad te gaan, waaronder de fusie met het Nederlandse DQ&A Media Groep in 2015 en het inlijven van marketplaces-specialist Maze One in 2021. Michael Ossendrijver van Incubeta vertelde in 2021 aan Adformatie hoe het bedrijf klanten helpt met digital marketing. 

Door die overnames werkt Incubeta nu onder meer samen met Bol en Brabantia rondom marketplaces en e-commerce, al blijft de focus volgens topvrouw Jacobs liggen op wat zij de ‘marketing intelligence space’ noemt. Oftewel: klanten de tooling en adviezen geven om hun eigen marketeers datagedreven keuzes te laten maken op vlakken als markttrends en klantgedrag.

Concurrentie

‘Hoewel we nog lang niet bij iedereen bekend zijn, werken we wel voor de grootste namen. Ook vanuit Nederland, vertelt Jacobs. Onder meer ING, Nationale Nederlanden, Heineken, Exact en Adidas zijn klant bij het bureau.

Recent won Incubeta ook het wereldwijde data-account van L’Oréal, een pitch waar volgens Jacobs ook Monks en Dept voor in de race waren. Het verslaan van Dept is extra interessant omdat Incubeta en Dept hetzelfde moederbedrijf delen (investeringsfirma Carlyle). Incubeta en Dept opereren onafhankelijk van elkaar. Jacobs noemt Dept daarom een ‘soft competitor’ en ziet partijen als Artefact en Trkkn als meer directe concurrenten. Traditionele netwerkbureaus zijn minder een concurrent te noemen, legt ze uit. ‘Onze focus ligt niet op media maar op data en technologie. We werken liever samen met netwerkbureaus’.

Agentic AI

Een grote kans voor Incubeta ligt in het ondersteunen van redelijk tot grote klanten bij het overstappen naar agentic AI, dus slimme systemen die zelfstandig taken van medewerkers overnemen. Een fundamentele verschuiving waar het bureau programma’s voor kan ontwikkelen, legt Jacobs uit. Klanten zoeken ook hulp bij het automatiseren van workflows om efficiënter te werken, ook met creatieve processen. De topvrouw haalt een wereldwijde samenwerking met softwaregigant SAP aan om hun volledige creative workflow te automatiseren.

Wie het nieuws een beetje bijhoudt, weet waarschijnlijk dat er wereldwijd veel vraag is naar AI-specialisten, datawetenschappers en andere slimme koppen. Met name grote techbedrijven strooien met salarissen waar menig bekend voetballer alleen maar van kan dromen. Zit die war on talent de ambities van Incubeta in de weg? Niet echt, luidt het enigszins verrassende antwoord van Jacobs. Niet dat het bedrijf exorbitante salarissen biedt, maar de mensen zijn er volgens Jacobs wel. Ook voor meer normale tarieven. Het aannemen van de juiste mensen is volgens haar een grotere uitdaging. Ze benadrukt dan ook het belang van een grondige screening.

Aan de kansen rondom AI kleven ook risico’s, licht de topvrouw toe. Met name bij klanten, die zich fundamenteel kunnen vernieuwen en bijvoorbeeld kunnen overstappen op agentic AI. Het is natuurlijk ook in Incubeta’s belang dat die vernieuwingsslag slaagt. ‘Wij blijven klanten daarom op de juiste manier adviseren. Dat past wel bij hoe we onszelf meer willen uitdragen: als een positieve disruptor’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in