Overslaan en naar de inhoud gaan

Chinese e-commercereus JD.com doet overnamebod op moederbedrijf MediaMarkt

Chinese gigant wil groeien in Europa en biedt 2,2 miljard euro om eigenaar te worden van MediaMarkt en Saturn.
mediamarkt
© Foto: Shutterstock

JD.com, één van de grootste e-commercebedrijven van China, wil serieus werk maken van zijn Europese ambities. De onlinegigant heeft daarom een openbaar bod uitgebracht op het Duitse Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn. Als de deal goedgekeurd wordt, krijgt JD.com ruim duizend fysieke winkels in meer dan tien Europese landen in handen. Er werken circa 50 duizend mensen bij Ceconomy. 

Het bod bedraagt ongeveer 2,2 miljard euro en volgt na eerder gemelde gesprekken tussen JD.com en Ceconomy. De raad van bestuur van Ceconomy steunt het overnamebod. Grote aandeelhouders hebben ook al gezegd dat zij hun aandelen willen verkopen voor de voorgestelde prijs, meldt Reuters. Bij een akkoord zal de deal naar verwachting in de eerste helft van 2026 voltooid worden. Onderdeel van het bod zijn toezeggingen om het Ceconomy-hoofdkantoor in Düsseldorf te behouden, de IT-omgeving niet te koppelen aan Chinese systemen en de eerste drie jaar geen verplichte ontslagronde te houden.

Concurrentie voor Amazon

Ceconomy is als moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn één van de grootste elektronicaverkopers en haalt circa een kwart van zijn omzet uit zijn webshop. Retail is dus nog erg belangrijk. Ceconomy wil wel groeien in e-commerce en noemt een overname door JD.com een kans om dat pad in te slaan. JD.com op zijn beurt heeft in China een miljardenbusiness gebouwd rondom e-commerce en wil ook Europa veroveren. Door Ceconomy over te nemen, begint het bedrijf niet bij nul maar is het gelijk één van de grootste spelers. 

Amazon en Alibaba lijken er - in Europa - dus een concurrent bij te krijgen. Waar die partijen hier al sterk zijn in e-commerce, hebben ze geen fysieke winkels. JD.com heeft het straks allebei en zegt een next-generation consumentenelektronicaplatform te willen ontwikkelen, waarbij fysieke winkels en e-commerce elkaar verstevigen.

Ochama

JD.com is al langer in Nederland actief, bijvoorbeeld met het in 2022 gelanceerde e-commerceplatform Ochama. Ochama had ook eigen showrooms (winkels) en werkte samen met Blokker, dat vorig jaar failliet ging. De webwinkel verkocht in eerste instantie vooral boodschappen, maar biedt tegenwoordig ook elektronica-artikelen en klein meubilair aan via een bezorgservice.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in