Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel gebruikers onbekend met hun rechten op online platforms, ACM begint voorlichtingscampagne

Misleiding door algoritmes, het zonder uitleg blokkeren van accounts of content en gebrekkige contactmogelijkheden meest gehoorde klachten.
ACM campagne
© ACM campagne

De bekendheid met de Europese Digital Services Act (DSA) is onder gebruikers van online platforms opvallend laag, concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) uit onderzoek. Daarom begint de toezichthouder een voorlichtingscampagne die gebruikers wijst op hun rechten op online platforms en wat ze kunnen doen als die geschonden worden.

In opdracht van de ACM zijn in de periode 2023-2025 de ervaringen van gebruikers van online platforms in kaart gebracht via interviews en enquêtes. In totaal deden zeshonderd zakelijke gebruikers en ruim achttienhonderd consumenten mee. Daaruit blijkt dat zowel consumenten als zakelijke gebruikers geregeld tegen problemen aanlopen bij het gebruik van online platforms.

Misleiding door algorimes

De meest genoemde klachten zijn: misleiding door algoritmes die bepalen wat ze te zien krijgen, het zonder uitleg blokkeren van accounts of content en gebrekkige mogelijkheden om contact op te nemen. Gebruikers ervaren bijvoorbeeld erg vaak dat zij enkel contact kunnen opnemen met een geautomatiseerd contactpunt, zoals een chatbot. Dit mag niet volgens de DSA-wetgeving.

Uit de onderzoeken van de ACM blijkt dat twee derde van de consumenten DSA-gerelateerde problemen ervaart. Tegelijkertijd weten veel gebruikers niet dat er sinds begin 2024 Europese regels van kracht zijn die juist dit soort problemen moeten aanpakken, en wat de regels zijn voor online platforms onder deze wetgeving.

Geen transparantie over betaalde reclames

De ACM begint deze week een voorlichtingscampagne met onder andere korte uitlegvideo’s op sociale media. Daarin licht de ACM drie veelvoorkomende problemen toe: illegale inhoud, het blokkeren van accounts en geen transparantie over betaalde reclames.

Illegale inhoud is alles wat in strijd is met wetgeving, zoals kinderporno, discriminerende uitingen of de verkoop van verboden producten. Het moet eenvoudig zijn om dit te melden bij het online platform. Platforms moeten tijdig reageren én duidelijk uitleggen wat er met een melding gebeurt – een standaardreactie is niet genoeg.

Platforms mogen ook niet zomaar accounts of berichten blokkeren of berichten verwijderen. Doen ze dat toch, dan moeten ze duidelijk motiveren waarom en een klachtenprocedure aanbieden. Klachten moeten tijdig worden behandeld. Daarnaast is er in de campagne aandacht voor de regels met betrekking tot reclame en aanbevelingen. Betaalde advertenties bijvoorbeeld die bovenaan in zoekresultaten staan, moeten altijd als zodanig herkenbaar zijn.

Wat kunnen gebruikers doen?

De ACM roept gebruikers van platforms op om een melding te doen als ze van mening zijn dat hun rechten worden geschonden. Dat kan via de site van de ACM Consuwijzer. Deze meldingen helpen de ACM om toezicht te houden en waar nodig op te treden tegen platforms die de regels overtreden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in