Een dag nadat de Europese Commissie socialmediaplatform X een boete van 120 miljoen euro heeft opgelegd, sluit X het adverteerdersaccount van diezelfde Europese Commissie. Volgens een topmanager van X schond de EU de advertentieregels van het platform door een trucje toe te passen die het bereik van een bericht kunstmatig vergroot. Of die claim klopt, is lastig te verifiëren.
Dat X niet blij is met de megaboete, werd gisteren al duidelijk. Elon Musk, de rijkste persoon ter wereld en eigenaar van X, pleitte na het lezen van het nieuws voor het afschaffen van de Europese Unie. X krijgt de boete voor zijn misleidende blauwe vinkjes, die voorheen aangaven dat de identiteit van een gebruiker geverifieerd was en nu laten zien dat een gebruiker betaalt voor X. Die manier van werken voldoet niet aan de Europese Digital Services Act (DSA), stelt de EU.
Voor X lijkt het oog om oog, tand om tand. Een topmanager van het platform schrijft 'jullie adverteerdersaccount is gesloten' bij het bericht van de Europese Commissie over het opleggen van de boete. Officieel dus omdat de EU de regels van X niet naleeft, maar er zijn legio voorbeelden van X-gebruikers die benadeeld zijn na het uiten van kritiek op het platform of eigenaar Musk. Het primaire account van de Europese Commissie op X werkt wel nog.
Eerder stopten prominente adverteerders als Disney, Apple en Warner Bros. al met adverteren op X vanwege antisemitisme op het platform. Eigenaar Musk had een veelzeggende boodschap voor afhakers: 'Go fuck yourself'.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu