Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese nieuwsmedia willen actie van Google zien na boete EC

Branchevereniging European Publishers Council (EPC) hoopt op 'krachtige maatregelen' van de techgigant.
Google
© Shutterstock

Europese nieuwsmedia roepen op tot krachtige maatregelen van Google om eerlijkheid in de online advertentie-industrie terug te brengen. Branchevereniging European Publishers Council (EPC), waar onder andere uitgevers als DPG Media, RELX en Mediahuis deel van uitmaken, reageert daarmee op de miljardenboete die de Europese Commissie vrijdag heeft opgelegd aan Google om zijn reclamemonopolie.

Google krijgt de boete omdat de techreus volgens Brussel misbruik gemaakt van zijn dominante marktpositie door zijn eigen advertentieplatforms een concurrentievoordeel te geven ten opzichte van rivalen. Dat gaat ten koste van uitgevers, adverteerders en consumenten. De Europese Commissie wil dat Google maatregelen neemt om dit tegen te gaan.

De EPC verwacht meer dan alleen een boete. 'Alleen een boete zal Googles misbruik van zijn advertentietechnologie niet oplossen', stelt EPC-directeur Angela Mills Wade. 'Krachtige en doortastende actie van Google om illegale praktijken te beëindigen, is cruciaal.'

Reactie Google

Google heeft zestig dagen de tijd om de Commissie te informeren over hoe het de praktijken gaat beëindigen en voor verandering gaat zorgen. Hoofd regelgeving van Google Lee-Anne Mulholland zegt dat het door de eisen van de Commissie moeilijker wordt voor duizenden Europese bedrijven om geld te verdienen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in