Europese nieuwsmedia roepen op tot krachtige maatregelen van Google om eerlijkheid in de online advertentie-industrie terug te brengen. Branchevereniging European Publishers Council (EPC), waar onder andere uitgevers als DPG Media, RELX en Mediahuis deel van uitmaken, reageert daarmee op de miljardenboete die de Europese Commissie vrijdag heeft opgelegd aan Google om zijn reclamemonopolie.
Google krijgt de boete omdat de techreus volgens Brussel misbruik gemaakt van zijn dominante marktpositie door zijn eigen advertentieplatforms een concurrentievoordeel te geven ten opzichte van rivalen. Dat gaat ten koste van uitgevers, adverteerders en consumenten. De Europese Commissie wil dat Google maatregelen neemt om dit tegen te gaan.
De EPC verwacht meer dan alleen een boete. 'Alleen een boete zal Googles misbruik van zijn advertentietechnologie niet oplossen', stelt EPC-directeur Angela Mills Wade. 'Krachtige en doortastende actie van Google om illegale praktijken te beëindigen, is cruciaal.'
Reactie Google
Google heeft zestig dagen de tijd om de Commissie te informeren over hoe het de praktijken gaat beëindigen en voor verandering gaat zorgen. Hoofd regelgeving van Google Lee-Anne Mulholland zegt dat het door de eisen van de Commissie moeilijker wordt voor duizenden Europese bedrijven om geld te verdienen

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu