Overslaan en naar de inhoud gaan

KNVB en Zilveren Kruis pakken met ‘De onzichtbare blessure’ taboe op mentale problemen aan

Campagne ‘De onzichtbare blessure’ richt zich op jongeren in het amateurvoetbal.
De onzichtbare blessure

De KNVB en Zilveren Kruis zijn een samenwerking gestart om mentale gezondheid onder jongeren in het amateurvoetbal bespreekbaar te maken. De campagne ‘De onzichtbare blessure’, ontwikkeld door Natwerk en gelanceerd op World Mental Health Day, wil de weerbaarheid van jongeren vergroten en het gesprek over mentale klachten normaliseren.

Volgens cijfers heeft één op de vijf Nederlandse jongeren te maken met mentale problemen. De bond en de zorgverzekeraar noemen prestatiedruk, sociale media en de gevolgen van de coronapandemie als belangrijke oorzaken. De campagne benadrukt dat mentale gezondheid net zo belangrijk is als fysieke fitheid.

‘In een gemiddelde kleedkamer zitten twee spelers niet lekker in hun vel, vaak zonder dat iemand het merkt,’ aldus Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal van de KNVB. 

Een bal die het gesprek aftrapt

Om het gesprek letterlijk in beweging te brengen, ontwikkelden de partners een herkenbaar symbool: een bal met vragen die trainers, ouders en teamgenoten helpt het gesprek op gang te brengen. Niet als doel op zich, maar als hulpmiddel om te laten zien hoe simpel support soms kan zijn. De vragen op de bal zijn ontwikkeld in samenwerking met Mind Us. Clubs in het hele land kunnen deze bal aanvragen als hulpmiddel om mentale gezondheid bespreekbaar te maken op en rond het veld.

Volgens Jurgen Retra, head of trategy Strategy bij Natwerk, moet de campagne niet zozeer uitleggen wat support is, maar die voelbaar maken.

Retra: 'Door het perspectief te verleggen, van degene die worstelt naar degene die iets ziet en besluit iets te doen. Want precies dat moment, dat kleine gebaar, is waar echte verandering begint. In sport, en in hoe we met elkaar omgaan.'

Platform en hulpmiddelen

Een centraal onderdeel van de campagne is het online platform onzichtbareblessure.nl, waar jongeren, trainers, bestuurders en teamgenoten informatie en hulpmiddelen kunnen vinden om het gesprek over mentale gezondheid aan te gaan. Het platform bevat praktische tips en oefeningen om jongeren te helpen beter met stress en druk om te gaan, en om signalen bij anderen te herkennen.

Daarnaast wordt in de Rinus-app een speciale module toegevoegd waarmee trainers en coaches beter kunnen inspelen op de mentale behoeften van hun spelers.De campagne omvat ook een landelijke videoreeks en een podcastserie die aandacht besteden aan mentale gezondheid binnen de sport. 

Ervaringen van ambassadeurs

De campagne krijgt steun van meerdere ambassadeurs uit de sport. Onder hen zijn profvoetballer Jill Roord en voormalig prof Gianni Zuiverloon, die beiden hun ervaringen delen met mentale druk in de topsport. ‘Jongeren ervaren veel druk van buitenaf. Ik heb geleerd dat het belangrijk is te doen wat goed voelt voor jou,’ aldus Roord.

Met persoonlijke verhalen willen de ambassadeurs bijdragen aan een open cultuur binnen verenigingen, waarin jongeren zich veilig voelen om over hun gevoelens te praten.

De rol van de vereniging

Volgens Van der Zee kan juist het amateurvoetbal een belangrijke rol spelen in het ondersteunen van jongeren. De kleedkamer en het veld bieden niet alleen ruimte voor sport, maar ook voor sociale contacten. De KNVB ziet de club als een plek waar jongeren hun gedachten kunnen verzetten en elkaar kunnen helpen.

Sport en bewegen hebben een bewezen positief effect op het mentale welzijn, stelt de bond. Door aandacht te besteden aan de psychische kant van sportbeleving willen de KNVB en Zilveren Kruis bijdragen aan een gezondere sportomgeving.

Naar een open gesprek

Met ‘De onzichtbare blessure’ hopen de initiatiefnemers de komende jaren een cultuurverandering in gang te zetten. Mentale gezondheid moet volgens hen net zo serieus worden genomen als fysieke blessures.

De samenwerking tussen de KNVB en Zilveren Kruis loopt de komende vijf jaar door en richt zich op het normaliseren van gesprekken over mentale gezondheid, zowel binnen sportverenigingen als daarbuiten.

Meer informatie over de campagne en hulpmiddelen is te vinden op deonzichtbareblessure.nl.

Credits
Bureau: Natwerk
Klant: Zilveren Kruis
Productiehuis: CZAR Amsterdam
Regisseur: Aaron van Valen
DOP: Daan Bukman
Montage:Jorien Voogt
Postproductie: Alexis da Camara
Grading: Roman Strijbos – Het Kleurlokaal
Muziek, sound design & voice-over: Amp.Amsterdam
Voetbalcommentaar: Wytse van der Goot

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in