Lotus Bakeries heeft het kort geding dat het had aangespannen tegen de Nederlandse start-up Holie's verloren. De Belgische koekjesmultinational wilde dat de rechter de Sugar-Score-campagne van Holie's zou verbieden, maar de rechtbank wees de vordering af. Holie's werd op alle punten in het gelijk gesteld.
Het kort geding draaide om een recente campagne waarin Holie's een ‘Sugar-Score’ presenteert over het suikergehalte in diverse repen en ontbijtgranen. De score lijkt op de voedingslabels die in supermarkten op producten staan: A staat voor producten met 0 tot 5 procent suiker, B voor 5 tot 10 procent suiker en C voor meer dan 10 procent.
In de campagne worden onder meer repen van Nākd en Trek getoond, merken van Lotus Bakeries die volgens de verpakking een hoog suikergehalte hebben. Lotus stelde dat Holie's zich hiermee schuldig maakte aan misleidende vergelijkende reclame en dat de onderneming de levensmiddelenwetgeving overtrad.
Overdrijving mag
De rechtbank wees die bezwaren van de hand. Volgens de rechter is voor de consument voldoende duidelijk dat het label met de letters A, B of C en bijbehorende kleurcode de hoeveelheid suiker in een product weergeeft. Een product als minder gezond kwalificeren vanwege meer suiker is geen misleiding en bovendien niet onwaar, volgens de rechter. ‘Het eten van suiker is niet per definitie slecht, maar het is wel een feit van algemene bekendheid dat het eten van veel suiker slecht is voor de gezondheid.'
Ook de bewoordingen in de campagne, zoals big brands drowning your food in sugar, They’re hiding it behind misleading health claims en marketing bullsh*t, achtte de rechtbank toegestaan. Hoewel de formuleringen niet neutraal zijn, is enige overdrijving in reclame geoorloofd. De term ‘big brands’ is bovendien niet direct kleinerend voor Lotus.
Petitie
Holie's gebruikt de publiciteit rond de uitspraak om een petitie te lanceren tegen ‘sweet talk’ van voedingsmerken. Het voorstel is om gezondheidsclaims te verbieden op producten met meer dan 5 gram suiker per 100 gram.
Volgens medeoprichter en ceo Merick Schoute is de uitspraak vooral in het belang van de consument: ‘Dit is een overwinning voor ons, maar vooral voor de consument. Ons doel is helder: eerlijke informatie op producten, zodat mensen écht bewust kunnen kiezen.’ Schoute benadrukt dat de politiek nu aan zet is: ‘Het grotere probleem van misleidende claims is hiermee niet opgelost. Het is tijd dat de politiek in beweging komt.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu