Overslaan en naar de inhoud gaan

Zeker weten dat je het origineel krijgt dankzij de dwingende blik van O.G. Ice-T

Niet altijd krijgt de consument waar die om vraagt. Dat lost Lipton Ice Tea op met de Ice-Tea-Insurance.
Ice-T
IJskoud de origineelste

Lipton Ice Tea en TBWA\Neboko trappen de zomer af met de Ice Tea Insurance. Deze campagne biedt horecabezoekers de kans op een gratis Lipton Ice Tea als hen op het terras een ander merk wordt geserveerd dan ze verwachtten. Niemand minder dan rapper en acteur Ice-T is het gezicht van de actie. Als cultureel icoon en ‘the OG’ benadrukt hij de status van Lipton als de originele ijsthee.

Bij ijsthee is merkvoorkeur heilig
Aanleiding voor de campagne is een herkenbare frustratie in de horeca. Uit recent YouGov-onderzoek blijkt dat 44 procent van de gasten weleens een ander drankje krijgt dan besteld, vaak een ander merk. Vooral bij ijsthee zijn de verwachtingen uitgesproken: 81 procent van de regelmatige bestellers denkt automatisch een Lipton Ice Tea te krijgen.

‘Bestel je een ijsthee op het terras, dan ga je uit van Lipton, maar dat is niet altijd wat je krijgt,’ zegt Manon Lanckneus, Senior Brand Manager bij Lipton Ice Tea Benelux. ‘Met deze actie willen we consumenten een sympathiek gebaar bieden en horecaondernemers bewust maken van de kracht van merkvoorkeur.’

Ice-T en Lipton: een krachtige combi
TBWA\Neboko vertaalde dit inzicht in een speels concept dat tegelijk de merkpositie van Lipton onderstreept. De 'verzekering' is bedoeld als knipoog, maar maakt wel degelijk een punt: Lipton is voor velen de standaard. Door OG Ice-T aan de campagne te koppelen, bekend van het iconische album O.G. Original Gangster, ontstaat een samenwerking waarin twee originals elkaars kracht versterken.

Hoewel zijn naam anders doet vermoeden, heeft Ice-T (echte naam Tracy Lauren Marrow) niets te maken met het drankje. Zijn artiestennaam is een eerbetoon aan schrijver Iceberg Slim, en het woord 'Ice' staat symbool voor coolheid en straatcredibiliteit. Zelf zei hij daarover: ‘I'm Ice-T and I'm not iced tea to drink, I'm Ice capital T. My name starts with a T, my real name is Tracy.’ Geen ijsthee dus, maar wél origineel, en dat maakt hem de perfecte woordvoerder voor deze campagne.

Van frustratie naar feelgoodcampagne
‘Wat als je Lipton Ice Tea bent, het origineel onder de ijsthee, en overal zie je kopieën van jezelf? Dat gevoel was het startpunt,’ vertelt Darre van Dijk, Chief Creative Officer van TBWA\Neboko. ‘Daarop bedachten we Ice Tea Insurance: een absurd maar haalbaar idee dat meteen goed voelde. En wie kon dat beter verwoorden dan Ice-T zelf? Hij ís de OG, een icoon van originaliteit. We schreven het script op zijn stijl – droog, zelfverzekerd, met een knipoog en hij zei direct ja.’

De avond voor de shoot zaten ze aan tafel bij Cannibale Royale, tussen de kip, steak en verhalen uit de begintijd van hiphop. Darre: ‘Voor mij was dat moment magisch. Ik was zeventien toen ik zijn debuutalbum Rhyme Pays kocht. Nooit gedacht dat ik decennia later met hem zou samenwerken aan een ijsthee-campagne. We hebben ons rotgelachen. Dat plezier voel je in alles terug.’

Zomerbrede campagne met knipoog
De campagne wordt deze zomer breed uitgerold in Nederland en België via online video, social media, buitenreclame, influencers en horeca-activaties. Gasten die geen Lipton krijgen, kunnen via liptoniceteainsurance.nl hun ‘verzekering’ claimen en alsnog genieten van het origineel.

Klant: Lipton Benelux

Bureau: TBWA\Neboko & TBWA\België

Regisseur: Max Barden

Productie: Czar Amsterdam

Postproductie: Editors Amsterdam, Storm, Make Sound

Media: Mindshare NL & BE

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in