Overslaan en naar de inhoud gaan

McDonald's haalt AI-kerstcommercial offline na felle kritiek: 'Een belangrijke les'

De Nederlandse commercial, ontwikkeld door TBWA\Neboko, is wereldnieuws. McDonald's reageert op het terugtrekken van de film.
mcDonald's kerst
© Een still uit de AI-kerstcommercial van McDonald's

McDonald's Nederland heeft zijn kerstcommercial teruggetrokken, wat maakt dat-ie niet meer te zien is op platformen als YouTube. De commercial, die volledig bestaat uit AI-beelden, is ontwikkeld door het vaste reclamebureau TBWA\Neboko en neemt kerst op de hak. In de commercial zie - of beter gezegd: zag - je herkenbare scènes tijdens de drukke decembermaand, chaotischer en surrealistischer dankzij AI. De restaurantketen wilde zo een tegengeluid bieden aan de standaard warme kerstcommercials, maar komt nu van een koude kermis thuis.

De AI-kerstcommercial (onderaan dit artikel te zien) werd erg gemengd ontvangen. Onder de reacties van de betreffende YouTube-video spraken fans zich uit, maar waren ook veel kritische geluiden te lezen. Men vond de commercial zielloos, te overdreven en had liever een échte video gezien, bijvoorbeeld. McDonald's schakelde de reacties eerst uit, waarna de video zelf ook op privé is gezet. De eerdere embed-functie, die media als Adformatie gebruiken om een video onder hun artikelen te tonen, levert nu daarom een zwart beeld op.

'Belangrijke les'

Een woordvoerder van McDonald's Nederland laat desgevraagd weten: 'De feedback is een belangrijke les terwijl we het gebruik van AI verkennen. De kerstcommercial was bedoeld om de stressvolle momenten tijdens de feestdagen in Nederland te laten zien. We merken echter - op basis van de social comments en internationale media-aandacht - dat voor veel gasten deze periode juist ‘de mooiste tijd van het jaar’ is. We respecteren dat en willen borgen dat we Good Times en Good Food voor iedereen bieden'.

Rik Ledder, ceo van TBWA\Neboko, onthoudt zich van commentaar en verwijst naar het statement McDonald's.

'Geen net-niet-AI-film'

McDonald's en TBWA\Neboko waren vooraf vol vertrouwen over de insteek van de kerstcommercial en de keuze voor AI-beelden in plaats van een echte video. Zo zei Darre van Dijk, chief creative officer bij TBWA\Neboko: 'We wilden geen net-niet-AI-film, maar een volwaardige commercial met production value, gecombineerd met de absurditeit die AI mogelijk maakt. Samen met top-prompters hebben we een nieuwe workflow ontwikkeld die voor ons voelt als een blauwdruk voor toekomstige producties'.

Het Campagnepraat-duo van Adformatie kon zich vinden in die missie en liet zich opvallend lovend uit over de McDonald's-commercial. Een deel van het internationale publiek deed dat niet, wat weer een opmerkelijk defensieve reactie teweegbracht bij The Sweetshop. Dit AI-bureau is door TBWA\Neboko ingeschakeld voor de productie. Volgens The Sweetshop is de AI-commercial een stukje vakmanschap waar tien mensen vijf weken fulltime aan gewerkt hebben, wat meer zou zijn dan voor een normale commercial.

De originele kerstcommercial:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in