Bereidt Google zichzelf en adverteerders voor op de introductie van advertenties in zijn AI-dienst Gemini? Ja, claimt vaktitel Adweek in een artikel met het predicaat 'EXCLUSIVE'. Nee, zegt Dan Taylor (Google's Vice President Global Ads). Op X schrijft hij luid en duidelijk: 'Dit artikel is gebaseerd op niet goed geïnformeerde, anonieme bronnen die onjuiste claims delen'.
Adweek, dat een goede reputatie heeft, schrijft dat Google adverteerders de afgelopen dagen geïnformeerd heeft over de komst van reclames in Gemini in 2026. Wanneer precies weet het medium niet en Google zou ook nog geen prijzen, testmogelijkheden of technische details gedeeld hebben. Google-topman Taylor weet wel waarom: omdat er op dit moment helemaal geen plannen zijn om reclames naar Gemini te brengen. 'Er zijn geen advertenties in de Gemini-app en er zijn nu geen plannen om dat te veranderen', deelt hij op X.
Reclame in ChatGPT
Wie er gelijk heeft is nu lastig te zeggen. Misschien weten we het eind 2026 pas, als Gemini inderdaad nog steeds reclamevrij is. Of juist wél advertenties toont. De concurrentie zit ondertussen niet stil. OpenAI werkt gestaag door aan zijn plan om komend jaar reclames te tonen aan de honderden miljoenen gratis ChatGPT-gebruikers.
Google test ondertussen wel reclames in zijn AI-modus, die zich in de Google Zoeken-omgeving bevindt en niet in Gemini. Reclames in de AI-modus bevinden zich nog steeds in een testfase en zijn alleen zichtbaar voor Engelstalige gebruikers in een beperkt aantal landen. In Nederland is de AI-modus vooralsnog reclamevrij.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu