Overslaan en naar de inhoud gaan

Kerrie Finch over Leeuw-ophef: 'De heksenjacht stelt me teleur'

Tijdens het recente post-Cannes-event werd 'the elephant in the room' uitgebreid behandeld.
finch
Kerrie Finch geeft 'On the record' haar kijk op de zaak.
finch
Kerrie Finch geeft 'On the record' haar kijk op de zaak.

Tijdens On the record, het officiële Nederlandse 'post-Cannes-event' bij Dentsu Creative, presenteerde Orange Lions woensdag een informatieve sessie waarbij diverse juryinzichten de revue passeerden. Het gros van de twaalf Nederlandse Cannes-juryleden was aanwezig, waaronder Josefien Olij (Philips), Joris Tol (Dentsu Creative) en Mandy Smith (Buck). Elk jurylid toonde zijn of haar favoriete winnende Cannes-cases en deelde persoonlijke inzichten over 'de toekomst van creativiteit'.

Dat was in meer en mindere mate interessant, maar het werd pas echt boeiend toen een van de aanwezigen -strateeg Antoinette Hoes- de knuppel in het hoenderhok gooide. Of zoals zij het zelf classificeerde: 'We need to talk about the elephant in the room'. Zonder man en paard te noemen, was het duidelijk dat ze doelde op het rumoer dat is ontstaan rondom de vermeend onterechte gouden Leeuw voor GUT Amsterdam. Dit bureau heeft de bekroonde casefilm van Hertog Jan gemaakt, maar het ziet ernaar uit dat de reclame-uitingen in die film geenszins ontwikkeld zijn door GUT Amsterdam, maar door The Valley en Dentsu Creative - die slechts als additional agencies op de creditlijst staan vermeld.

LinkedIn-post

Kerrie Finch, die vanuit de Orange Lions samen met Kyra Roest de Nederlandse reclameindustrie in Cannes vertegenwoordigt, reageerde uitgebreid op Hoes' verzoek. De 'heksenjacht' die zich momenteel afspeelt zint haar namelijk niet. Hoewel haar lijntjes met de Cannes Lions-organisatie kort zijn, was ze bovendien niet eerder gevraagd om haar mening. Ook Finch noemde nu geen namen, maar ook hier was het evident dat ze doelde op de LinkedIn-post van Jeroen van Eck en de stroom van verontwaardigde reacties van vakgenoten eronder. De post deed het nodige stof opwaaien en had uitgebreid media-aandacht -waaronder in Adformatie en zelfs het Amerikaanse AdAge- tot gevolg.

'Dit is niet de juiste manier om klachten te uiten of positieve verandering teweeg te brengen', reageerde Finch. 'Het moedigt een 'social media pile-on' aan, die ongezond en niet constructief is, en op mij overkomt als ijdelheid of borstklopperij. Als mensen een klacht, vraag of bezwaar hebben, raad ik aan om direct contact op te nemen met Cannes Lions. Ik kan ze ook in contact met de organisatie brengen.'

Moddergooien

Volgens Finch is het tijd om de rijen te sluiten. 'Dit is niet het moment om elkaar als vakgenoten aan te vallen. We zijn een gemeenschap –een dorp– in Nederland, en we zijn al tientallen jaren een mix van lokale en internationale stemmen. Sinds ik begon in de Nederlandse reclameindustrie, bij Wieden+Kennedy in 2004, zijn we gegroeid en geëvolueerd. We zijn een inclusieve sector geworden. Maar wat er nu gebeurt, heeft -als gezegd- sfeer van een heksenjacht. En dat stelt me teleur. Een open debat is gezond, maar moddergooien is dat niet.'

Ook bracht Finch het inzendingsproces bij Cannes Lions onder de aandacht. 'Eén partij moet formeel eigenaar zijn van een inzending. Dat kan een merk zijn, het leidende bureau, een productiemaatschappij, enzovoorts. Samenwerkende partijen kunnen worden genoemd, maar niet iedereen wordt vermeld. Ik begrijp dat sommige bureaus het gevoel hebben dat ze niet worden erkend of dat een ander bedrijf met de eer strijkt. Ik heb jarenlang bij Monks gewerkt en herhaaldelijk stond hun naam niet bij het ingezonden werk, omdat het merk of het reclamebureau het had ingediend. Dat veranderde pas toen Monks zelf inzendingen ging doen.'

De jurykamer

Finch tot slot: 'Iedereen die verbonden is aan werk dat in de juryroom besproken wordt– of het nu een onafhankelijk bureau of een netwerk is, wie dan ook– moet de kamer verlaten. Zij mogen niet deelnemen aan het debat of stemmen over dat werk. Dat geldt ook voor juryvoorzitters. Voor zover ik weet is het systeem van Cannes Lions een van de beste en meest robuuste die er is.'

Luid applaus

Het betoog van Finch kwam haar op luid applaus van de ruim 200 aanwezigen te staan, waaruit we kunnen opmaken dat de GUT-case nog niet closed is. Adformatie is daarbij nog in afwachting van een officiële reactie van Cannes Lions en daarnaast Hertog Jan. GUT Amsterdam op zijn beurt heeft wel een statement afgegeven, maar ging voorbij aan de daadwerkelijke inhoud van de kwestie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
Mitchell R. Duffree

Vond het zó knap hoe Kerrie dit oppakte. Terwijl Antoinette, helemaal terecht, de elephant in the room benoemde, bleef Kerrie kalm, duidelijk en respectvol in haar reactie. En dat midden in haar afsluitende woorden. Wat ik wél gek vond: dat niemand vooraf, tijdens dit hele gebeuren, even naar de Orange Lions is gestapt. Dit krijgt vast nog een staartje… maar hopelijk wél eentje die leidt tot meer open en positieve gesprekken in onze industrie.
Thanks voor deze goed geschreven update, Lucas.

antoinette Hoes

Ik ben het helemaal met Kerrie eens, qua heksenjacht. Daar wint helemaal niemand iets mee (pun intended) ik was blij met haar uitgebreide antwoord Een open gesprek over hoe wèl omgaan met award cases is veel interessanter dan vinger wijzen naar de twee nu bekende cases. We pimpen allemaal onze cases, to shine as bright as possible (dus zij die zonder zonden zijn…) . alleen waar ligt de grens. Dat is wat mij betreft een goeie discussie om in onze community te hebben. Net als een discussie over de vraag waar de ‘waarheidsvinding’ over geclaimde resultaten en PR plaats moet hebben, in de jurykamer is dat vaak niet meer mogelijk.
Zo’n discussie in onze community behoeft wat mij betreft bureaus èn klanten. Andere mooie thema’s: de druk om te winnen. Wat het voor je carrière kan betekenen, of voor je bureau. Wie er op de credits komen (strategen bijna nooit :). Enzovoorts. Fijn weekend allen.

Jon Haywood

I think Kerrie’s response was spot on for her role within the Cannes ecosystem and, more importantly for an industry that needs to pull harder together during challenging times, rather than fracture in tit-for-tat debates and mud-slinging.
For me, honestly, it’s not surprising that someone has allegedly been caught out—let's face it, we all tend to highlight the numbers to stand out from the crowd. I wonder how many of those 2025 entrants read of this alleged scandal and wiped their brows with a sense of relief?
Unfortunately, for me, it’s only awards like the EFFIES, where numbers and results are scrutinised in depth, that really make massaging figures a risky move.
I also couldn’t help but smile at Nick Emmel’s take on the alleged number-fixing. His post (https://acesse.one/MbIJf) offers an interesting perspective on awards culture, questioning why agencies feel the need to stretch the truth in their case studies. Instead of focusing on individual players, he encourages us to examine the broader system—one that drives burnout, diverts attention from real client work, and rewards those willing to game the system most effectively.

Matt Atherton

Fascinating debate, really well facilitated by Kerrie. Alongside the "elephant in the room" chat, also enjoyed the earlier discussion around sustainability claims and verification process. Totally agree that a social media pile-on or witch hunt is not the way to solve things, but I think this is reflective of a growing sense of frustration and unease at how the awards shows in general are shifting, and the desire for more transparency and rewarding of genuinely impactful work. Maybe something for the next debate?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in