Overslaan en naar de inhoud gaan

Cannes Lions trekt Grand Prix terug vanwege AI-manipulatie

Het Braziliaanse bureau DM9 en huishoudmerk Consul hebben de jury misleid. GUT Amsterdam ligt ook nog altijd onder vuur.
cannes
De teruggetrokken casefilm in kwestie.
cannes
De teruggetrokken casefilm in kwestie.

Cannes Lions heeft de Grand Prix voor de campagne 'Efficient way to pay' van huishoudmerk Consul, ontwikkeld door het Braziliaanse reclamebureau DM9 (onderdeel van DDB), ingetrokken.

Het is gebleken dat er AI-gegeneerde en gemanipuleerde content is gebruikt in de casefilm. De prijs werd vergeven in de categorie Creative Data. Het festival heeft het besluit, na uitgebreid onderzoek, in samenspraak met DM9 genomen.

Jury misleid

De beelden in de casefilm (zie onder) simuleerden echte gebeurtenissen en campagne-effecten, terwijl die in werkelijkheid nooit hebben plaatsgevonden. Hierdoor werd de jury misleid met onjuiste informatie, wat volgens de organisatie achter Cannes Lions 'een directe schending van de regels rond de feitelijke representatie' is.

'Dit ondermijnt het vertrouwen dat onze jury's en de bredere creatieve gemeenschap in het werk stellen. Cannes Lions draait om het vieren van 'echte creativiteit', zo laat de festivalorganisatie weten.

Ook heeft DM9 de inzendingen 'Plastic Blood' voor OKA Biotech en 'Gold = Death' voor Urihi Yanomami teruggetrokken, waarmee eveneens Leeuwen zijn gewonnen.

Nieuwe richtlijnen

Volgens de betrokken partijen voldoen de inzendingen niet aan 'de noodzakelijke legitimiteitsstandaarden'. Cannes Lions heeft nu aangekondigd nieuwe richtlijnen en controlemechanismen om het festival toekomstbestendig te maken in een tijdperk van AI en synthetische media. 'Met deze maatregelen onderstrepen we onze inzet voor waarheidsgetrouwe, transparante en creatieve excellentie', aldus Cannes Lions.

GUT Amsterdam

Recent kwam ook in het nieuws dat GUT Amsterdam een 'loopje met de waarheid' zou hebben genomen bij het winnen van een gouden Leeuw voor de casefilm van Hertog Jan. Het Amsterdamse bureau gaf na de ophef en vragen van Adformatie een summier statement af. Of Cannes Lions deze Leeuw terugtrekt of er überhaupt actie op onderneemt is onduidelijk. Adformatie is nog in afwachting van een reactie van de jury en daarnaast AB INBev, het moederbedrijf van Hertog Jan.

De casefilm van DM9 en Consul:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in