Overslaan en naar de inhoud gaan

'Klassiek PR-denken' is passé volgens Ace: reputatie moet centraal staan

'Mensen weten niet meer wat ze moeten geloven.' Dorien Kuiken, managing director van Ace PR, licht de koerswijziging toe.
ace
Ace PR introduceert nieuwe koers: van Public Relations naar Public Reputations.

Ace PR presenteert een nieuwe visie op het vak, waarin reputatie -niet relatie- het startpunt vormt. Onder leiding van managing director Dorien Kuiken beweegt het bureau bewust weg van het klassieke PR-denken. Niet alleen omdat het medialandschap versnipperd is, maar vooral omdat reputaties tegenwoordig op veel meer plekken worden gevormd: van redacties en communities tot influencerfeeds en AI-platforms.

Kuiken ziet in die versnippering vooral een verantwoordelijkheid. 'Mensen weten niet meer wat ze moeten geloven', zegt ze. 'In een post-truth tijdperk wordt vertrouwen een schaars goed. Wij vinden dat PR zich daarnaar moet richten: niet alleen verhalen vertellen, maar begrijpen welke plek een merk inneemt in het publieke bewustzijn.'

Reputatie gemonitord

Kern van de nieuwe koers is de Reputation Pulse, een door Ace ontwikkelde AI-oplossing die merkreputatie continu monitort. Waar traditionele dashboards vooral kijken naar sentiment, bereik en media-aandacht, koppelt de Pulse die data aan bredere culturele en maatschappelijke ontwikkelingen. Het systeem werkt als een zogeheten 'vroegsignalerings-mechanisme': het meet waar een merk staat, waar gevoeligheden ontstaan en welke thema’s momentum krijgen.

Vernieuwend is dat de tool ook data meeneemt uit AI-omgevingen zoals ChatGPT, waar steeds meer consumenten zich oriënteren. Daarmee wordt zichtbaar hoe een merk wordt gerepresenteerd in conversaties die niet door mensen worden geschreven, maar door modellen worden voorspeld. Kuiken: 'Als het publiek AI-tools gebruikt om vragen te stellen en meningen te vormen, hoort dat ook bij je reputatie. Het is een nieuwe laag die we niet kunnen negeren.'

Wat machines vertellen

Ace PR werkt voortaan met een reputatieframework dat vier invloedssferen onderscheidt: stakeholders, ambassadeurs, communities en machines (zoals zoekmachines en AI-modellen). Die laatste categorie is volgens Kuiken essentieel voor een realistisch beeld van reputatievorming anno 2025: 'AI kan zowel de verwachting als de perceptie van een merk beïnvloeden. Daarom moet je begrijpen wat die ‘machines’ over je vertellen.'

Kuiken benadrukt dat AI binnen deze aanpak ondersteunend is, geen doel op zich. 'Het maakt ons werk scherper. Het helpt ons sneller context analyseren, trends herkennen en beter voorbereid aan tafel te zitten bij issues, interviews of crisiscommunicatie. Technologie vervangt het vakmanschap niet, maar verandert wel hoe we het inzetten.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in