Slachtofferhulp Nederland heeft na een bureaupitch gekozen voor Natwerk als nieuw vast creatief bureau. De samenwerking trapt af met de merkcampagne '101 redenen om te bellen', een verwijzing naar het telefoonnummer van de organisatie: 0900-0101.
Voorheen werkte Slachtofferhulp Nederland samen met N=5, dat onder meer verantwoordelijk was voor de campagne 'Elke stap een overwinning'. De recente pitch, waarbij volgens betrokkenen drie tot vier bureaus meedongen, werd in september gewonnen door Natwerk.
Bewustwording vergroten
De nieuwe campagne laat zien dat Slachtofferhulp er is voor veel meer mensen dan vaak wordt gedacht - niet alleen bij grote misdrijven, maar ook bij kleinere situaties waarin sprake is van een strafbaar feit. Veel mensen herkennen zichzelf niet als slachtoffer, of denken dat hun ervaring 'niet ernstig genoeg' is om hulp te vragen.
'Met deze merkcampagne willen we Nederland opnieuw bewust maken van de momenten waarop je Slachtofferhulp kunt inschakelen,' zegt Nina van Ee, strateeg bij Natwerk. 'Van grote tot kleine incidenten, voor niet één maar wel honderd-en-één verschillende redenen dus.'
Van misdrijf tot verkeersongeval
In de merkfilm worden drie herkenbare situaties getoond waarin mensen Slachtofferhulp Nederland hebben benaderd: iemand met rijangst na een verkeersongeval, iemand die juridisch advies zoekt na een brief van het Openbaar Ministerie, en iemand die te maken heeft met online bedreiging. Terwijl we hun gesprekken horen, zien we het moment van opluchting - het moment waarop mensen weer ademhalen en verder kunnen.
De campagne wordt landelijk uitgerold via televisie, online video’s, radio en digitale buitenreclame. De productie is verzorgd door 10/10, de mediainkoop door Match My Brand.
Breder beeld
Volgens Nadja van Winden, communicatieadviseur bij Slachtofferhulp Nederland, moet de campagne bijdragen aan een breder beeld van de organisatie: 'Door deze boodschap te blijven herhalen, zorgen we ervoor dat iedereen weet waarvoor je ons kunt inschakelen én hoe je ons bereikt. Eén telefoontje kan het begin zijn om weer grip op je leven te krijgen - dat is de kern van deze campagne.'
Met '101 redenen om te bellen' zet Slachtofferhulp Nederland de eerste stap in een bredere, meerjarige merkontwikkeling die het bereik van de organisatie moet vergroten en de drempel tot hulp verlagen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu