Sheltersuit is de winnaar van The Elevator Brief, het experiment waarmee Closed on Monday het traditionele pitchproces op zijn kop zette. In plaats van dat bureaus hun ideeën presenteren aan potentiële opdrachtgevers, mochten organisaties nu zelf komen pitchen waarom zij met het jonge bureau wilden samenwerken.
Van de zestien aanmeldingen werden drie finalisten uitgenodigd om hun briefing bij het bureau te komen presenteren. Uiteindelijk wist Sheltersuit -de stichting die bescherming biedt aan daklozen met waterdichte jassen die kunnen worden omgevormd tot slaapzakken- het team van Closed on Monday het meest te overtuigen.
‘Alle drie de finalisten hadden zich tot in detail voorbereid’, zegt Gookie Sassen, oprichter van Closed on Monday. ‘Maar Sheltersuit liet zien dat de ambitie grenzeloos is en de potentie tot impact enorm. Na afloop voelde het alsof wij al onderdeel waren van hun missie.’
Ook bij Sheltersuit viel de klik op. ‘Pitchen bij Closed on Monday voelde verfrissend’, zegt Bas Brand, head of growth bij Sheltersuit International. ‘Precies het soort bureau dat we zoeken om ons internationaal verder op de kaart te zetten.’
De maandag van Sheltersuit
De winst betekent dat Sheltersuit drie maanden lang ‘de maandag’ krijgt van Closed on Monday - de dag waarop het bureau pro bono werkt aan maatschappelijke projecten. ‘Doorgaans werken we elke maand met een nieuwe 'maandagpartner' samen,’ zegt Sassen. ‘Deze maand is dat Klabu, eerder was dat Imaginal Cells, de nieuwe organisatie van Dennis Karpes, en straks E-co van sociaal ondernemer Nooshi Forozesh. Tijdens het eerste kwartaal van 2026 werken we exclusief samen met Sheltersuit. Daarna kunnen ondernemingen zich weer aanmelden.’
De samenwerking met Sheltersuit richt zich op een merkbekendheidscampagne, zowel lokaal als internationaal. ‘Tijdens onze maandag-samenwerking ontwikkelen we alles tot aan de productie en media,’ vertelt Sassen. ‘Vervolgens brengen we de campagne, al dan niet met partners, verder tot leven. Zo is De Speld & Partners aangesloten - zij bieden 15.000 euro aan mediawaarde. Die hulp is natuurlijk meer dan welkom.’
The Elevator Brief
Met The Elevator Brief laat Closed on Monday zien dat het de gevestigde orde graag uitdaagt. Het concept: non-profits krijgen zestig seconden om hun briefing te pitchen in een lift in Amsterdam. De winnaar wint een kwartaal lang de maandagen van het bureau - goed voor 29.000 euro aan creatief werk.
De jury bestond uit creatieven en 'non-profitexperts', onder leiding van Dennis Karpes, sociaal ondernemer en medeoprichter van Dance4Life en Justdiggit.
De aanpak past binnen de filosofie van het bureau, dat eerder dit jaar de SAN New Kids on the Block Award won. Onder het motto Unsettle wil Closed on Monday merken uitdagen om ongemak te omarmen en nieuwe vormen van samenwerking te verkennen - in dit geval dus letterlijk, in de lift.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nuWat is dit toch een uniek concept - superblij voor Sheltersuit!