Overslaan en naar de inhoud gaan

Drankmerk Lavish gooit de regels in de blender (en meer campagnes)

Van twijfels over geld tot een tikkende vissenkom: BridgeFund, ANWB, Lavish, Artis en CoMensha lanceren nieuw werk.
lavish
Lavish wil de drankmarkt opschudden.

De eigen regels van Lavish

Het uitgaansdrankje Lavish introduceert Shake things up, een Europese campagne die jongvolwassenen aanspoort hun eigen regels te maken. Het creatieve uitgangspunt is dat Gen Z en millennials genoeg hebben van voorspelbare drankmarketing en juist ruimte zoeken voor eigen smaak en gedrag.

De campagne is ontwikkeld door het Amsterdamse bureau Wolfstreet, dat eerst de merkbasis herzag en Lavish positioneerde als een merk dat kiest voor lef en eigenheid. In de films verschuiven scènes onverwacht, kloppen kleuren net niet helemaal en gebeurt er steeds iets wat buiten de standaard valt. Dat lichte ongemak is bewust: het moet aanvoelen alsof de wereld van Lavish zich niet laat temmen.

Voor de productie combineerde Wolfstreet fysieke sets met digitaal toegevoegde (AI-)elementen die subtiel beeldovergangen versterken. Niet om te imponeren, aldus Wolfstreet, maar om die eigenzinnige stijl herkenbaar te houden in alle toekomstige Europese uitrol.

De campagne wordt uitgerold op televisie en social media en start in Nederland en Frankrijk. Volgend jaar gaat de campagne breder Europa in.

Credits:
Agency: Wolfstreet
Creative Director: Jasper Vierboom
Sr. Creative: Will van der Merwe
Strateeg: Nino Stoffels
Business Director: Sarah de Boer
Account Producer: Bente van der Meer
Director: Tom Sibsma
DP: Sami el Hassani
Sr. Producer: Tess Wijker
Producer: Maaike Raat
VFX: Wolfstreet & The Compound


BridgeFund en de twijfels over geld

BridgeFund introduceert een serie korte scènes over mensen die financieel succes hebben, maar niet precies weten wat ze ermee moeten. Het inzicht: rijkdom levert niet alleen mogelijkheden op, maar ook nieuwe onzekerheden.

De campagne (onderdeel van 'Ton op de bank') is ontwikkeld door Ceci n'est pas un bureau, dat koos voor een nuchtere toon. Geen karikaturen, maar subtiele situaties waarin de twijfel voelbaar is. Karen hoort haar woningoverwaarde als een fluisterende stem, Govert weet niet of hij moet investeren in zeewier of AI, en Wim - ‘mijn kleine pandjesbaas’ - heeft zijn vastgoed verkocht en zit nu vooral met zichzelf.

Doordat de scènes klein en droog zijn gehouden, schuurt de humor licht en voelen de personages herkenbaar. Het past bij BridgeFunds uitgangspunt dat geldzaken vaak minder glamoureus zijn dan ze lijken.

De campagne loopt in dagbladen en op de radio.

print
Printcampagne.
Credits:
Ceci n'est pas un bureau: Sikko Gerkema, Gertjan Hafkamp en Jeroen van Zwam
Creative designer: Stijn Kooij
BridgeFund: Chris Onsman, Lilian Tromp


Pech is soms dichterbij dan je denkt, aldus ANWB

ANWB brengt een nieuwe woonverzekeringscampagne waarin een alledaagse situatie volledig ontspoort. Het inzicht: binnenhuis-schade begint bijna altijd onschuldig, maar escaleert sneller dan je denkt.

Hotel L’Amour ontwikkelde de campagne en koos voor een kettingreactie die ontstaat terwijl het kind in beeld juist niets doet. Een tikkende vissenkom, een gordijn dat losschiet, een rails die valt en uiteindelijk een hele boekenkast die omgaat - het is precies die opeenvolging die het geloofwaardig maakt, aldus het bureau.

Met de terugkerende figuur Buddy geeft ANWB herkenbaarheid aan het bredere platform ‘ANWB helpt Nederland op weg’. In deze campagne functioneert de hond als stille getuige van de chaos.

De commercial wordt breed ingezet via tv, online, radio en social en moet duidelijk maken dat ANWB ook binnenshuis zekerheid biedt.

Credits:
Adverteerder: Bianca Weijers, Annelie Lochtenbergh, Suleika Steensma, Lijster van Rossem, Yeroen Oosterman
Concept: Hotel L’Amour
Productiemaatschappij: GreenBean
Mediabureau: Wavemaker
Regisseur: Nils Vleugels 
DoP: Floris van der Lee
Edit: Jorien Voogt 
Post productie: Post Office
Muziek: EJ Grob 
Geluid: Post Office


Mensenhandel zichtbaar in plaats van abstract

CoMensha lanceert 'Sluit mensenhandel uit', de nieuwe landelijke aanpak die alle eerdere losse campagnes bundelt. Het inzicht achter de campagne is helder: slachtoffers blijven vaak onzichtbaar omdat veel mensen de signalen niet herkennen.

Roorda ontwikkelde de campagne en koos voor een confronterende, maar simpele vorm: echte mensen die in productverpakkingen staan, onthuld op het Rotterdamse Beursplein. Niet om te choqueren, maar om de ontmenselijking van slachtoffers zichtbaar te maken. Het beeld maakt in één oogopslag duidelijk waar woorden vaak tekortschieten.

Roorda werkte de campagne verder uit rond herkenbare signalen van uitbuiting en maakte die voor het publiek concreet en toegankelijk. Daarmee moet één duidelijke boodschap het versnipperde landschap van de afgelopen jaren vervangen.

Op sluitmensenhandeluit.nl worden de signalen uitgelegd en kunnen burgers en professionals zien wat ze kunnen doen. De campagne wordt online en via outdoor-kanalen uitgerold.

roorda
Activatie in Rotterdam.
Credits:
Verantwoordelijk bij CoMensha: Anne Kuik en Alyshia Berger
Verantwoordelijk bij Ministerie van Justitie & veiligheid: Britt Elstrodt en Cholin Meijer
Verantwoordelijk bij Vereniging van Nederlandse Gemeenten: Bas Bastiaans
Bureau: Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa
Strategie: Floor Busch en Ibi Baggerman
Account: Romee Witte en Hans Bauman
Creatie: Mick Vuur, Thomas ten Brink en Joeri Jansen
Designer: Myrthe van Duinen, Patrick Gamelkoorn en Jorn Slotboom
Fotografie: Jaap Vliegenthart
Casting: Thea Meulenberg Casting
PR: exPRtease


Het donker opnieuw beleven in Artis

In 'Donker in Artis' laat de dierentuin zien hoe bijzonder echte duisternis kan zijn. De aanleiding is dat Artis is uitgeroepen tot de eerste Urban Night Sky Place van Europa - een plek waar duisternis bewust wordt beschermd.

Natwerk ontwikkelde de campagne en koos voor een beeldtaal die draait om waarnemen met andere zintuigen. Ogen van dieren en bezoekers lichten op in het donker, geluiden lijken scherper en de sfeer verandert zodra het daglicht wegvalt. Het is juist dat onverwachte vertragen dat de campagne probeert over te brengen.

Voor de productie werkte Natwerk met regisseur Thijs Mosterman, die ruim 250 frames met krijt maakte en fotografeerde. Die handgemaakte stijl geeft de campagne iets kalms en tastbaars, passend bij de ervaring die het park wil oproepen.

De twee films en outdoor- en online-uitingen moeten bezoekers nieuwsgierig maken naar de avondopenstellingen in december en januari.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in