Overslaan en naar de inhoud gaan

Overheid pakt online oplichting aan met 'Phishkraam' (en meer campagnes)

Ook Hoogvliet, Stedin, ABU, Afas en Make-a-Wish lanceren nieuw werk.
phishing
Volendammer Kees Tol opent de Phiskraam.

Rijksoverheid laat Nederlanders zelf phishing ervaren met 'Phishkraam'

De Rijksoverheid lanceert samen met Havas Lemz de Phishkraam, een nieuwe actie binnen de preventiecampagne ‘Laat je niet interneppen’. De aftrap vond plaats op de Rotterdamse Binnenrotte, waar tv-presentator Kees Tol maandagochtend een echte viskraam opende. Bezoekers konden daar zelf ervaren hoe online oplichters te werk gaan.

De Phishkraam is opgezet als een fysieke marktactie die phishing tastbaar maakt. Marktbezoekers kiezen uit een ‘phishmenu’ met nepberichten die ze direct naar bekenden kunnen sturen. Wie op de link klikt, komt terecht op veiliginternetten.nl met de boodschap ‘Je bent door iemand beetgenomen’, gevolgd door uitleg en tips om phishing te herkennen. Zo ervaren zowel verzender als ontvanger hoe snel en verleidelijk online misleiding kan zijn.

Kees Tol kroop voor de opening in de rol van Volendamse ‘phishboer’ en stuurde onder meer het bekende ‘Hoi pap, telefoon stuk’-bericht rond. Daarmee laat de actie zien hoe vaak mensen op urgentie en emotie reageren, juist als ze denken een bekende te helpen. De luchtige insteek moet de drempel verlagen om het onderwerp bespreekbaar te maken, zonder het gevaar te bagatelliseren.

Naast de fysieke kraam is ook de actiewebsite phishkraam.nl gelanceerd, ontwikkeld in samenwerking met Fabrique. Bezoekers kunnen daar kiezen uit zestien verschillende nepberichten en zien na het klikken direct uitleg en handelingsperspectief. De campagne richt zich extra op de feestdagen, een periode waarin afleiding en drukte de kans op phishing vergroten. Met de Phishkraam wil de Rijksoverheid mensen weerbaarder maken door hen even in de schoenen van de oplichter te laten staan.

Credits:
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Chianna Beumer, Olivier Vermaas (Ministerie van Justitie en Veiligheid)
Creatie: Rein van der Ven, Merien Kunst, Kahraman Çinar, Michiel Cox, Bart Tetteroo, Jorrien Kremer, Jordi van Harlingen (Havas Lemz)
DTP: Stacey Graas
Website: Fabrique
PR & productie: exPRtease


ABU kantelt beeld van uitzendwerk

De ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) lanceert samen met creatief bureau Higuita de publiekscampagne ‘Ik heb uitzendkracht’. Doel is het hardnekkige stigma rond uitzendwerk te doorbreken en het perspectief van uitzendkrachten zelf centraal te stellen.

In de campagne vertellen Florina, Daniel en Lucienne hoe uitzendwerk past bij hun leven. Ze dragen letterlijk het woord ‘uitzendkracht’ op hun kleding, als geuzennaam. Het beeldmerk is ontworpen door Vincent Sapthu en benadrukt de vaardigheden en ervaring die uitzendkrachten opdoen.

Het inzicht achter de campagne is dat uitzendwerk vaak wordt besproken vanuit beleid en politiek, maar zelden vanuit de mensen die het doen. Door hun verhalen zichtbaar te maken, laat de campagne zien dat flexibiliteit en ontwikkeling hand in hand kunnen gaan.

De campagne werd bewust snel ontwikkeld en gelanceerd rond de kabinetsformatie. De uitrol is volledig online, via onder meer DPG Media, Meta, TikTok, YouTube en LinkedIn, en wordt gedragen door ABU-leden door het hele land.

Credits:
Creatief bureau: Higuita
Creative director: Niek Eijsbouts
Copywriter: Jan Wicher Emmens, Winnie Hofstra
Art-director: Marita Guzman Grossberger
Designer: Etienne Planeix
Accountmanager: Eva Johnston Serrarens
Producer: Suzanne Huisman (Fat Fred)
Media planning: Puck Stallinga
Regisseur: Daniel Herter
Illustrator: Vincent Sapthu
DOP: Stefan Jansen
Fotograaf: Milan Goldbach
Editor: Bram Koopmans (The Shed)
Sound design: Thomas Peters (Sounds by Thomas) 
VFX: Sem Leuven
Online: Rychto Lawalata (Full Circle Amsterdam)
Grading: Ruben Labree
Uitzendkrachten: Lucienne Waldram, Daniël Amen, Florina Cluj
Verantwoordelijk bij ABU: Nic Huiskes, Simone Nederend, Hymke Theunissen


Stedin zet werkgeversmerk centraal met ‘Werk dat energie oplevert’

Netbeheerder Stedin lanceert samen met bureau N=5 een nieuw employer branding-concept onder de naam ‘Werk dat energie oplevert’. De campagne moet het werkgeversmerk versterken in een periode waarin de druk op het energienet toeneemt en de vraag naar technisch en IT-talent blijft groeien. In 2026 wil Stedin circa 800 nieuwe collega’s aantrekken.

Het creatieve vertrekpunt is de spanning tussen werk dat soms zwaar en complex is en het gevoel dat het juist energie kan geven. De campagne laat zien dat de energietransitie veel vraagt, maar ook trots, teamgevoel en betekenis oplevert. Niet het werk wordt geromantiseerd, maar wat het mensen teruggeeft staat centraal.

Het onderliggende inzicht komt uit intern en extern onderzoek. Slechts 13 procent van de arbeidsmarkt kent Stedin goed genoeg als werkgever, terwijl medewerkers juist energie halen uit maatschappelijke impact, inhoudelijke uitdaging en collegialiteit. Die tegenstelling vormt de kern van het verhaal.

De campagne is opgebouwd rond herkenbare werksituaties, zoals storingen oplossen en samenwerken in teams. De boodschap is helder: het werk kost energie, maar levert uiteindelijk meer op dan het vraagt. De uitingen lopen via online video en employer branding-kanalen.

Credits:
Stedin: Jan Willem Wiersma, Inge Barendrecht Huizinga, Kevin Lanser, Caitrina van Veen, Duncan Biesheuvel
Bureau: N=5
Creatieve directie: Paul Wagemaker, Arnout Robbe
Creatie: Dieuwertje Matheeuwsen, Mike Kleijnen
Bureau producer: Anna Bosscher
Strategie: Bastiaan Weers
Account: Tamara Saelman, Judith Petit, Saskia van Horssen
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Regie: Anna Maria van 't Hek
Executive producer: Niels Visser
Producer: Floor Schroeijers
Edit: Annelien van Wijnbergen @ Kapsalon
Grading en online: Joppo @ De Grot
Muziek: Raven Aartsen @ pump
Casting: Borgman & Augustinus
Media: Stroom


Rijksoverheid spreekt jongeren aan met ‘Vuurwerk? Bril!’

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lanceert een nieuwe nationale vuurwerkcampagne onder de naam ‘Vuurwerk? Bril!’. De campagne is ontwikkeld door Noise en richt zich specifiek op jongens tussen de 15 en 20 jaar. In plaats van klassieke voorlichting kiest het ministerie dit jaar voor video’s die eruitzien als content die jongeren zelf maken en delen.

De creatieve aanpak is bewust vermomd als user-generated content. In korte point-of-view-video’s zit de kijker midden in de actie: vuurwerk wordt aangestoken, de spanning loopt op en het lijkt even mis te gaan. Het loopt goed af, maar de onvoorspelbaarheid van vuurwerk is voelbaar. De boodschap volgt impliciet: bescherm je ogen, ook als je alleen kijkt.

Het inzicht achter de campagne is dat jonge jongens overheidsreclame snel wegscrollen, terwijl ze massaal vuurwerkvideo’s bekijken en delen. Door aan te sluiten bij die visuele en inhoudelijke codes blijft de aandacht langer hangen. De video’s zijn gemaakt met echte vriendengroepen en worden niet zichtbaar verspreid vanuit de Rijksoverheid, waardoor ze net zo goed van een bekende hadden kunnen komen.

De aanleiding is concreet. Vorig jaar liep 32 procent van alle vuurwerkslachtoffers oogletsel op, vooral jongens onder de 20. Met de oproep ‘Vuurwerk? Bril!’ wil het ministerie het dragen van een vuurwerkbril normaliseren. De boodschap is kort, direct en gericht op gedrag: vuurwerk en oogbescherming horen onlosmakelijk bij elkaar.

Credits:
Karin van de Meeberg (Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat)
Anouk Wouters (Dienst Publiek en Communicatie)
Esmee Oudman (Dienst Publiek en Communicatie)
Bureau: Noise Amsterdam
Creatie: Edward van der Veen, Roy Frencken, Guido de Graaf, Robin Zuiderveld
Strategie: Anouk Heuver, Danique Verweij
Media: Initiative Media
PR: HvdM
Productiemaatschappij: Tebbernekkel
Regisseur: Quintin Baker
Producer: Emily Barendse

Hoogvliet introduceert Team Hoogvliet in nieuw merkconcept

Hoogvliet lanceert een nieuwe merkstrategie en campagne waarmee de supermarktketen zich nadrukkelijker positioneert als vriendelijk én voordelig. Het merkconcept is ontwikkeld door lead agency Persuade en moet laten zien dat lage prijzen en prettig boodschappen doen hand in hand kunnen gaan.

Het centrale inzicht achter de campagne is dat klanten Hoogvliet niet alleen waarderen om het prijsniveau, maar ook om de aandacht en behulpzaamheid in de winkel. Die combinatie wilde de supermarkt zichtbaarder maken. De pay-off ‘Hoogvliet. Daar word je toch blij van’ vat dat samen en vormt het vertrekpunt voor de nieuwe merkcommunicatie.

Creatief komt het concept tot leven via Team Hoogvliet, een vaste groep karakters die elk een herkenbaar onderdeel van de formule vertegenwoordigen. Cassière Bonnie staat voor persoonlijke aandacht, Gio voor scherpe prijzen, Freek voor verse groente en fruit en Lena voor het eigen versgebakken brood. Tijdens actieweken maakt stuntman Stan zijn opwachting om aanbiedingen extra onder de aandacht te brengen.

De eerste campagnes met Team Hoogvliet zijn inmiddels live gegaan. De aftrap was eind oktober met ‘Stuntweken’, gevolgd door ‘Hét bewijs voor onze lage prijs’, waarin zichtbaar wordt hoe het team dagelijks werkt aan voordeel voor de klant. De campagnes zijn uitgerold via online video, buitenreclame, print, social media, display en de folder, en vormen de basis voor een doorlopend merkverhaal.

Credits:
Bureau: Persuade
Concept en creatie: Michiel Rijshouwer, Thomas Nieuwenhuizen, Jasper Symons
Studio/ content creatie: Creative Media Network
Productie: WhooHoo
Executive producer: Ruud Kouwenberg
Creative lead: Stef Holtz
Media: Abovo Maxlead
Media strateeg: Rob de Boer
Client service director, Kim de Waard
Media consultant: Chantal Molenaar-Lensen
Projectmanager: Anne de Haan
Opdrachtgever: Hoogvliet
Manager Marketing & Formule: Ruben Minnee
Manager Content & campagnes a.i.: Marjolein Nefkens


Afas laat Jonas terugkeren als gids op de werkvloer

Afas Software lanceert een nieuwe merkcampagne waarin Jonas opnieuw de hoofdrol speelt. De campagne is ontwikkeld door Formatique en bouwt voort op eerdere commercials, maar geeft het personage een andere rol. Jonas is niet langer alleen het gezicht van frustratie, maar fungeert als gids die laat zien hoe Afas werk slimmer en leuker maakt.

Creatief is gekozen voor een mockumentary-achtige aanpak, waarin herkenbare situaties op de werkvloer nét tegen het ongemakkelijke aan zitten. Met humor en zelfverzekerdheid laat Jonas zien hoe processen soepeler lopen wanneer software goed is ingericht.

Het inzicht achter de campagne is dat succes met software vaak subjectief wordt beleefd. Waar AFAS spreekt over efficiëntie en automatisering, ervaren collega’s vooral rust, overzicht en werkplezier. Die verschillende perspectieven komen samen in het verhaal.

De campagne bestaat uit een langere hoofdcommercial en meerdere korte online clips, aangevuld met productgerichte uitingen. De campagne loopt vooral online en wordt ondersteund met radio- en podcastreclame. Tambr verzorgde de audio-identiteit.

Make-a-Wish vraagt aandacht voor de kracht van de ‘Wish Journey’

Make-A-Wish Nederland start een nieuwe landelijke campagne om meer wensen te kunnen vervullen voor kinderen met een ernstige ziekte. Jaarlijks krijgen circa 1.500 kinderen zo’n diagnose, terwijl de organisatie momenteel 662 wensen per jaar realiseert. De campagne roept Nederland op om te doneren.

Creatief verschuift de focus van de wensvervulling zelf naar het hele traject eromheen. In plaats van alleen het eindmoment te tonen, laat de campagne zien wat het verheugen, beleven en nagenieten met kinderen doet. Dat traject wordt de ‘Wish Journey’ genoemd.

Het inzicht is dat hoop en regie al beginnen op het moment dat een kind een wens uitspreekt. Dat moment geeft mentale kracht, nog vóór de wens daadwerkelijk uitkomt. In de campagne vertellen kinderen over hun liefste wens, onder meer in scènes bij een fictief ‘wensreis-reisbureau’.

De campagne loopt via on- en offline middelen en is nadrukkelijk gericht op donateurs, bedrijven en partners. De boodschap is dat een wens geen dagje uit is, maar een langdurige bron van veerkracht.

Credits:
Opdrachtgever: Make-A-Wish Nederland
Bureau: The Brand Department en Hugo23
Strategie: Jacqueline Kleijn
Concept: Ilona van de Laarschot, Ronald de Vreede
Art Direction: Wendy Deun
Copywriting: Ilona van de Laarschot
Fotografie: Ernst Coppejans
Filmconcept: Hugo23 / David de Winter & Rogier Cornelisse
Regie: David de Winter
DOP: Jorrit Garretsen
Productie: Menno KoopPost-productie: David de Winter
Onlinebureau: Omelette du Fromage
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in