Overslaan en naar de inhoud gaan

Niek Pulles 'hoofdact' CreativeNL Live tijdens Dutch Design Week

CreativeNL organiseert 22 oktober in Eindhoven ‘On A New Crossroad’, dat toont wat Nederlandse ontwerpkracht op dit moment te bieden heeft.
Niek Pulles, fotografie Tony Dočekal
Niek Pulles, fotografie Tony Dočekal

'Tijdens CreativeNL Live ervaar je niet alleen wat voor spannends er allemaal al gedaan wordt, maar vooral ook hoe dat eruit ziet en voelt. Want zonder ontwerp, verwondering, emotie en verlangen, geen duurzame verandering'

~ Nils Adriaans

CreativeNL organiseert woensdag 22 oktober in Natlab in Eindhoven in samenwerking met Dutch Design Foundation het programma ‘On A New Crossroad’, dat laat zien wat Nederlandse ontwerpkracht op dit moment te bieden heeft. De nieuwe CreativeNL Thought Leader (met als motto Celebrating Dutch Creativity) wordt gelanceerd en vanuit verschillende invalshoeken wordt belicht hoe de Nederlandse creatieve industrie inspeelt op de grote transities in de wereld.

Het internationaliseringsplatform van de Creatieve Industrie zal tijdens CreativeNL Live 2025 absolute voorlopers uit de Nederlandse industrie het podium bieden – onder wie de nieuwe CreativeNL Thought Leader Niek Pulles van Nike. En met hen op zoek gaan naar het antwoord op de vraag waarin we als Nederland internationaal meer zouden moeten uitblinken.

Dit vanuit de onderliggende gedachte dat er vijf typen verandering op Nederland afkomen. Technologische veranderingen (immersieve technologieën, AI), politieke veranderingen (conflict, populisme), economische veranderingen (lees: machtsverschuivingen), klimaatverandering en demografische veranderingen. Wil de Nederlandse (creatieve) industrie zich handhaven of groeien, dan moet ze hier een lenig, slim en sterk antwoord op hebben.

Ook zal ex-marketeer en columniste/opiniemaker Frida Boeke een stevige speech geven.

Inspirerende blik op de toekomst

Nils Adriaans, head of content van CreativeNL, het label voor internationaal duurzaam ondernemen en onderdeel van het kennis- en innovatienetwerk van de creatieve industrie CLICKNL (en oprichter Tussen de Linies): ‘Ontwerpkracht wordt in toenemende mate ingezet om innovaties en daarmee de hoognodige maatschappelijke transities te versnellen. In deze editie willen we tevens laten zien hoe belangrijk storytelling daarbij is en bieden we een realistische, maar tegelijk inspirerende blik op de toekomst.

Het narratief voor transities is aan het verschuiven; werd er voorheen voornamelijk gedacht vanuit technologie, tegenwoordig is er steeds meer aandacht voor een ‘mensgedreven ontwerpmentaliteit’, gedragsverandering, sociale innovatie en verbeeldingskracht. Want uiteindelijk moet de mens de transities doen!

We staan met alles wat er in de wereld gaande is, op een nieuw kruispunt. Daarom ervaren we tijdens CreativeNL Live niet alleen wat voor spannends er allemaal al gedaan wordt, maar vooral ook hoe dat eruit ziet en voelt. Want zonder ontwerp, verwondering, emotie en verlangen, geen duurzame verandering.’

Het volledige programma en alle sprekers worden later deze maand bekend gemaakt.

Meld je hier vast aan voor CreativeNL Live 2025: On A New Crossroad.

Artwork Hilmer Thijs
Artwork Hilmer Thijs
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in