Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse mediabedrijven lanceren politiekereclame.nl

Initiatief rond de nieuwe Europese regels voor transparantie in politieke reclamecampagnes.
Politiekereclamenl

De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce introduceren vandaag het gezamenlijke platform: politiekereclame.nl. Dit initiatief moet politieke partijen en andere organisaties in staat stellen om op een eenvoudige en efficiënte manier te voldoen aan de nieuwe Europese regels voor transparantie in politieke reclamecampagnes. 

Met ingang van 10 oktober 2025 geldt een Europese verordening die vereist dat politieke reclame duidelijk herkenbaar is en dat een transparantieverklaring aan deze campagne wordt toegevoegd. Mediabedrijven zijn verantwoordelijk voor het zichtbaar en toegankelijk maken van deze informatie. 

Politiekereclame.nl

Om daaraan te kunnen voldoen, is politiekereclame.nl ontwikkeld. Hier kunnen politieke partijen hun transparantieverklaring indienen voor alle mediabedrijven die bij dit initiatief zijn aangesloten. Deze verklaringen worden voor de wettelijke termijn van zeven jaar bewaard en zijn openbaar toegankelijk voor het Nederlandse publiek. Daarnaast kunnen bezoekers via de site een klacht indienen als zij vinden dat een politieke uiting onvoldoende als zodanig herkenbaar is of als een verklaring onvoldoende transparant is. 

Voor campagnemakers zijn via de website labels te downloaden die verwijzen naar de transparantieverklaring. 

Nieuwe regels

In tegenstelling tot de internationale techplatforms, stellen Nederlandse uitgevers en zenders hun kanalen wel open voor politieke reclamecampagnes rondom de Tweede Kamerverkiezingen. Deze verkiezingen - op 29 oktober 2025 - zijn de eerste waarvoor deze nieuwe regels gelden. Omdat de Europese verordening voor alle betrokkenen nieuw is, zullen de initiatiefnemers van politiekereclame.nl de komende periode overleggen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en beoogd toezichthouder Commissariaat voor de Media over de uitleg en toepassing van de verordening.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in