Merken die verdwijnen (10): Rens Muller over dagblad Metro

Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen?

'Verdwenen Merken' auteurs Richard Otto en Robbert van Loon blikken ditmaal vooruit. Branchegenoten geven hun visie op merken waarvan zij verwachten dat deze verdwijnen. 

In deze aflevering: Rens Muller over Metro.

Muller: 'Sinds kort ben ik treinforens. En komt de Metro mij onder ogen. Ik lees ‘de gratis krant van Nederland’ ook aandachtig. Dit in tegenstelling tot de meeste andere reizigers. Zij zijn gebiologeerd door hun smartphone. En laten het papieren leesvoer links liggen. Metro dus. De krant waarvan ik het bestaan al lang vergeten was. Eenvoudigweg omdat ik nooit meer met de trein reisde. Ooit had je in ons land meerdere gratis kranten. Metro is de laatste der Mohikanen. Maar de vraag is hoe lang nog.

'Door de alsmaar dalende oplagen heet het nieuwe verdienmodel van kranten bereik. Dat geldt voor de Volkskrant, dat geldt voor De Gooi- en Eemlander en dat geldt ook voor Metro. De krant heeft nog steeds een bereik van meer vijf procent. Om precies te zijn 7,4 procent in 2015 zo blijkt uit de laatste Mediamonitor 2015-2016. Op zichzelf een verheugend cijfer, ware het niet dat de oplage van de krant in diezelfde behoorlijk steeg (ruim boven de 400.000). In 2011 bedroeg het bereik van Metro nog 11,6 procent.

En als de vooruitzichten niet bedriegen zal het bereik van de treinkrant de komende jaren alleen nog maar afnemen. Met alle gevolgen voor de advertentie-inkomsten (de levensader van deze krant) van dien. En in de wetenschap dat moederbedrijf TMG andere prioriteiten heeft dan het instandhouden van een gratis krant, vrees ik met bange vreze dat Metro straks bijgeschreven kan worden in het rijtje Sp!ts, De Pers en Dag: gratis kranten die om uiteenlopende redenen het loodje legden.'

Rens Muller is freelance mediamaker. En fervent krantenlezer.

Lees ook:
Merken die Verdwijnen (1): Bert van der Veer over omroepen
Merken die Verdwijnen (2): Tony de Bree over ABN Amro en Rabobank
Merken die verdwijnen (3): Patrick van der Pijl over Blokker
Merken die verdwijnen (4): Gonnie Spijkstra over NRC en Volkskrant
Merken die verdwijnen (5): Cor Molenaar over Airmiles
Merken die verdwijnen (6): Paul Moers over C&A
Merken die verdwijnen (7): Hans Prummel over Kijkshop
Merken die verdwijnen (8): Lodewijk van der Peet over Marktplaats
Merken die verdwijnen (9): Aart Lensink over Eredivisie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie