Overslaan en naar de inhoud gaan

WPP draait beroerd halfjaar en verlaagt verwachtingen voor heel 2025

De holding verwacht dat vooral door kostenbesparingen de marges in de tweede helft van het jaar zullen verbeteren.
WPP
© WPP

Reclame- en communicatieholding WPP heeft zijn vooruitzichten voor heel 2025 bijgesteld na een slecht eerste halfjaar. Dat blijkt uit een handelsupdate die woensdagochtend is gepubliceerd. De (nu nog) grootste communicatieholding ter wereld kampt met een moeilijke economie en wist maar moeilijk new business aan te trekken in de afgelopen zes maanden. 

Daarom verlaagt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachtingen voor het lopende jaar. 

In het tweede kwartaal verslechterde de markt sneller dan verwacht. WPP verwacht nu dat de revenue (like-for-like, exclusief doorberekende kosten) in de eerste helft van 2025 zal dalen met tussen de 4,2 en -4,5 procent. Voor het tweede kwartaal voorziet het Britse concern een daling van 5,5 tot 6,0 procent. Deze cijfers blijven achter bij eerdere verwachtingen.

Een lagere omzet in combinatie met reorganisaties bij WPP Media zal naar verwachting resulteren in een operationele winst (zonder wisselkoerseffecten) van tussen de 400 miljoen en 425 miljoen pond in de eerste helft van het jaar. Dit komt overeen met een winstmargedaling van 2,80 tot 3,30 procent ten opzichte van vorig jaar.

Voor heel 2025 stelt WPP zijn prognoses naar beneden bij. Het bedrijf verwacht nu een daling van de revenue van 3 tot 5 procent. Eerder was dat -2 procent. 

Klantverlies

WPP scoorde niet alleen matig met new business, het verloor ook grote accounts. Coca‑Cola ging in maart met het media-account in Noord-Amerika over naar Publicis. Het internationale miljarden media-account van Mars ging eveneens naar Publicis. Paramount beëindigde in juni de meer dan twintigjarige samenwerking met WPP Media. In januari vertrok al Starbucks. Met name Publicis lijkt volop te profiteren van de mindere periode bij WPP.

Slechter dan voorzien

'Sinds het begin van het jaar hebben we te maken met een uitdagend handelsklimaat, waarin de economische druk toeneemt en het binnenhalen van nieuwe opdrachten achterblijft', zegt Mark Read, ceo van WPP. Hij maakte eerder bekend eind dit jaar op te stappen.

'Hoewel we een vergelijkbare prestatie in het tweede kwartaal verwachtten als in het eerste, is met name juni slechter verlopen dan voorzien. We verwachten dat deze trend zich ook in de tweede helft van het jaar zal voortzetten. Daarom passen we onze vooruitzichten aan en verlagen we onze verwachtingen voor de omzet-, en inkomensgroei en winstmarge. Tegelijkertijd blijven we investeren in de toekomst van ons bedrijf, terwijl we onze structurele kosten blijven verlagen en passende maatregelen nemen om ons aan te passen aan de huidige marktomstandigheden.'

Reorganisatie

WPP benadrukt dat het de juiste balans wil behouden tussen langetermijninvesteringen en korte termijn kostenbeheersing, om zo veerkrachtig te blijven in een onvoorspelbare markt. WPP verwacht dat door kostenbesparingen de marges in de tweede helft van het jaar zullen verbeteren. 

Het bedrijf zit midden in een een reorganisatie bij de mediatak. Recent werd aangekondigd dat GroupM voortaan WPP Media heet. WPP moest de afgelopen twee jaar al duizenden banen schrappen en verschillende bureaus samenvoegen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Thees Peereboom

Interessante rekensom - als 1 GBP ongeveer EUR 1,15 is, hoeveel is dan 425M GBP in Euro's?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in