Overslaan en naar de inhoud gaan

DDMA: consument vraagt om minder schreeuwerige reclames

Consument heeft behoefte aan eerlijkere en eenvoudigere communicatie, blijkt uit de DDMA Barometer.
DDMA reclame
© Shutterstock

Veel Nederlandse consumenten willen minder schreeuwerige advertenties zien, en liever eerlijke, eenvoudige en relevante communicatie. Huidige communicatie is veelal te opdringerig en te frequent, vindt 60 procent van de Nederlanders. Deze en meer inzichten komen naar voren uit een onderzoek van brancheclub DDMA, uitgevoerd door Newcom.

Ruim 1500 Nederlanders van 16 jaar en ouder hebben deelgenomen aan het representatieve onderzoek, waaruit ook blijkt dat ruim 1 op de 3 respondenten zijn digitaal mediagebruik wil beperken of dit al doet. Jongeren willen en doen dit vaker dan oudere generaties, met name om meer tijd, rust en focus vrij te spelen. Facebook, Instagram en TikTok zijn de meest genoemde apps om minder tijd aan te besteden.

Waar jongeren vaker app-meldingen uitzetten om een rustigere telefoonervaring te creëren, zetten ouderen hun smartphone vaker helemaal uit. 

Aandacht en reclames

Veel respondenten vinden, ongeacht hun leeftijdsgroep, dat bedrijven duidelijker moeten zijn over hoe zij aandacht proberen te trekken. Negen op de tien respondenten herkent die aandachtsmanipulatie wel redelijk tot zeer goed en noemt onder meer tijdgebonden of schaarse aanbiedingen, gepersonaliseerde advertenties, pushmeldingen en sociale beloningen als het behouden van een streak.

Gepersonaliseerde reclames blijken zowel een vloek als een zegen. Men is enthousiast over serieuze kortingen, ontdekt nieuwe producten of diensten die relevant zijn, haalt inspiratie op en wordt vermaakt. Wat men niet waardeert: reclames worden vaak als te commercieel of opdringerig ervaren, komen te vaak voorbij, blijken niet relevant of bevatten te veel tekst.

68 Procent van de respondenten kan zich vinden in de stelling 'Ik krijg online zoveel berichten en advertenties van bedrijven te zien, dat ik er bijna geen aandacht voor heb'.

Authenticiteit 

Nederlanders hebben behoefte aan authentiekere reclameboodschappen, blijkt uit het DDMA-onderzoek. Men wil minder opdringerige aandachtstrekkers, een minder promotionele toon en überhaupt minder reclames. 

DDMA
© DDMA-onderzoek

Gewaardeerde merken zijn Bol en Coolblue, met name om hun humoristische en inspirerende manier van communiceren. Temu, Amazon, Shein worden vaker genoemd om een niet-grappige manier van communiceren. Men vindt hun reclames vaker opdringerig en te veel gefocust op aanbiedingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in