Veel Nederlandse consumenten willen minder schreeuwerige advertenties zien, en liever eerlijke, eenvoudige en relevante communicatie. Huidige communicatie is veelal te opdringerig en te frequent, vindt 60 procent van de Nederlanders. Deze en meer inzichten komen naar voren uit een onderzoek van brancheclub DDMA, uitgevoerd door Newcom.
Ruim 1500 Nederlanders van 16 jaar en ouder hebben deelgenomen aan het representatieve onderzoek, waaruit ook blijkt dat ruim 1 op de 3 respondenten zijn digitaal mediagebruik wil beperken of dit al doet. Jongeren willen en doen dit vaker dan oudere generaties, met name om meer tijd, rust en focus vrij te spelen. Facebook, Instagram en TikTok zijn de meest genoemde apps om minder tijd aan te besteden.
Waar jongeren vaker app-meldingen uitzetten om een rustigere telefoonervaring te creëren, zetten ouderen hun smartphone vaker helemaal uit.
Aandacht en reclames
Veel respondenten vinden, ongeacht hun leeftijdsgroep, dat bedrijven duidelijker moeten zijn over hoe zij aandacht proberen te trekken. Negen op de tien respondenten herkent die aandachtsmanipulatie wel redelijk tot zeer goed en noemt onder meer tijdgebonden of schaarse aanbiedingen, gepersonaliseerde advertenties, pushmeldingen en sociale beloningen als het behouden van een streak.
Gepersonaliseerde reclames blijken zowel een vloek als een zegen. Men is enthousiast over serieuze kortingen, ontdekt nieuwe producten of diensten die relevant zijn, haalt inspiratie op en wordt vermaakt. Wat men niet waardeert: reclames worden vaak als te commercieel of opdringerig ervaren, komen te vaak voorbij, blijken niet relevant of bevatten te veel tekst.
68 Procent van de respondenten kan zich vinden in de stelling 'Ik krijg online zoveel berichten en advertenties van bedrijven te zien, dat ik er bijna geen aandacht voor heb'.
Authenticiteit
Nederlanders hebben behoefte aan authentiekere reclameboodschappen, blijkt uit het DDMA-onderzoek. Men wil minder opdringerige aandachtstrekkers, een minder promotionele toon en überhaupt minder reclames.
Gewaardeerde merken zijn Bol en Coolblue, met name om hun humoristische en inspirerende manier van communiceren. Temu, Amazon, Shein worden vaker genoemd om een niet-grappige manier van communiceren. Men vindt hun reclames vaker opdringerig en te veel gefocust op aanbiedingen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu