OpenAI, de ontwikkelaar van ChatGPT, bereidt zich al maanden voor op het tonen van reclames in zijn app. Een techneut die in de nieuwste bèta-app van ChatGPT is gedoken, ziet aanwijzingen dat de reclamefunctie dichterbij komt. Zo bevat de app onder de motorkap nu allerlei verwijzingen naar reclametermen, waaronder het tonen van advertenties in de zoekfunctie.
Die zoekfunctie heet ChatGPT Search (Zoeken) en kan op verzoek of zelfstandig het internet afspeuren naar informatie om jouw vraag te beantwoorden. Vervolgens kan ChatGPT Zoeken de verzamelde informatie aan jou tonen, compleet met links naar relevante bronnen. In die modus kan straks ook een reclame staan, blijkt uit informatie die ontwikkelaar Tibor Blaho inzichtelijk maakt. OpenAI heeft nog niet gereageerd op de verwachte introductie van reclames in ChatGPT, waardoor er nog veel onduidelijk is.
Reclames en e-commerce
Onlangs schreven we al dat OpenAI meerdere vacatures open heeft staan voor technici die infrastructuur moeten ontwikkelen voor reclame-inkoop. Er gaan al langer geruchten dat OpenAI de honderden miljoenen gratis ChatGPT-gebruikers in 2026 reclames wil voorschotelen. Betaalde gebruikers hoeven waarschijnlijk geen reclames te vrezen.
OpenAI groeit als kool, maar maakt ook nog steeds miljarden euro's per jaar verlies. Investeerders zien graag dat de techreus zijn omzet verhoogt, om uiteindelijk winstgevend te worden. Omdat ChatGPT gebruikers erg persoonlijke antwoorden geeft, kan de dienst - met toestemming van de gebruiker - ook erg relevante reclames laten zien. Dat kan interessant zijn voor adverteerders.
ChatGPT introduceerde recent ook e-commercefunctionaliteiten. Deze manier van chatten kan het e-commercelandschap veranderen. Van online zoeken naar een product en doorklikken naar een website om het product daar te kopen, kun je straks binnen ChatGPT zoeken en bestellen - zonder de chatapp te verlaten. Voor webwinkels is ChatGPT dus een nieuwe kans, maar ook een potentiële bedreiging.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu