Een nieuw publiek aanspreken, of anders gezegd, Amsterdammers die het gebouw op de fiets passeren maar er nooit binnenstappen naar binnen krijgen. Dat is een belangrijke doelstelling van de nieuwe creatieve hub The Kiosk. Managing director van de Heineken Experience, Lieke Westendorp, licht de ambitie toe en gaat in op de samenwerking met modemerk Filling Pieces.
Nieuwe mensen ontmoeten, heel erg Heineken
De Heineken Experience opende deze week The Kiosk, een creatieve ruimte naast de brouwerij waar bezoekers workshops kunnen volgen en exclusieve items kunnen kopen. Het project vormt een aanvulling op de bestaande merkbeleving, die traditioneel vooral toeristen trekt. In een gesprek met Adformatie geeft managing director Lieke Westendorp aan dat The Kiosk vooral bedoeld is om nieuwe groepen te bereiken. ‘Door een creatieve workshop ben je met elkaar en ontmoet je nieuwe mensen,’ zegt ze. ‘Dat past heel erg bij ons merk.’
Lokale relevantie als doelstelling
Het initiatief richt zich nadrukkelijk op Amsterdammers die het gebouw aan de Stadhouderskade wel kennen, maar de drempel nooit overstapten. Westendorp hoort die reactie vaak: bewoners die het iconische gebouw al jaren passeren, maar de Experience nooit bezochten. Volgens haar is de doelstelling van The Kiosk behaald als juist die groep nu wél binnenkomt. Ze noemt het een succes wanneer bezoekers terugkeren voor andere workshops of evenementen die door het jaar heen worden aangeboden.
Besparingsoperatie
Heineken kondigde onlangs een internationale kostenbesparingsronde aan, maar dat staat volgens Westendorp los van de ontwikkeling van The Kiosk. De ruimte was al verbouwd en grotendeels ingericht. ‘Het grootste gedeelte stond er al, dus het is geen enorme investering.’
Voor deelname aan de creatieve workshops (zoals ‘Bottle Up!’, waarin een Heineken-flesje beschilderd kan worden, betalen bezoekers 23 euro. Daar moet geen groot verdienmodel achter gezocht worden. ‘Het belangrijkste doel is om de mensen die de Heineken Experience nog niet kennen hiernaartoe te krijgen,’ zegt Westendorp. Nieuwe aanwas en lokale aansluiting wegen zwaarder dan directe omzet.
Amsterdamse roots als uitgangspunt voor samenwerking
De samenwerking met het Amsterdamse modemerk Filling Pieces, dat een limited-edition collectie ontwikkelde ter gelegenheid van de opening, past volgens Heineken bij die lokale oriëntatie. De prijzen van Filling Pieces zijn best hoog. De bekende loafers van het merk kosten bijvoorbeeld tot wel 390 euro. En één van de Filling Pieces x Heineken-jassen die nu te koop is, kost 500 euro. Maakt dat een goede ‘brand fit’ tussen de twee? Westendorp ziet vooral de gedeelde achtergrond als uitgangspunt. ‘Allebei houden we van design en van community, ook lokale community,’ zegt ze.
Dat de collectie een tijdelijk project is of kan uitgroeien tot iets blijvends, staat nog open. ‘Het mag allebei, maar het zou leuk zijn als het blijft,’ zegt Westendorp. Volgens haar is de animo groot. ‘We gaan pionieren met elkaar en we gaan het zien.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu