Slechts 19 procent van de Nederlanders weet dat ons land – al jaren – een eigen smartphonemerk telt, namelijk Fairphone. Dat blijkt uit representatief panelonderzoek (n=507) dat MSI-ACI heeft uitgevoerd in opdracht van Adformatie. Het elektronicabedrijf, dat zo duurzaam mogelijke producten ontwikkelt, is vooral bekend onder mannen en jongeren. Na een introductie van het merk aan het complete panel, zegt 24 procent zich verder te willen verdiepen in het nieuwste Fairphone-toestel.
Dat toestel is de Fairphone 6, net verkrijgbaar in Nederland en andere landen waar Fairphone actief is. Het bedrijf startte in 2013 en timmert dus al een tijd aan de weg. De verkoopcijfers hangen echter al een paar jaar rond de 100 duizend toestellen per jaar. De nieuwe Fairphone 6 moet een groter publiek aanspreken en zo ook de verkoop aanjagen, vertelde het merk recent.
Er zijn nog meer dan genoeg Nederlanders om aan te spreken, blijkt uit panelonderzoek van MSI-ACI. Op dit moment zegt 19 procent van de Nederlanders bekend te zijn met het merk Fairphone. De bekendheid is duidelijk hoger onder mannen (26 procent) dan vrouwen (12 procent). Mensen in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar zijn het vaakst bekend met Fairphone (32 procent), gevolgd door 26- tot 35-jarigen (29 procent). Verder geldt: hoe ouder het publiek, hoe lager de bekendheid van het merk.
Alle panelleden, bekend of niet bekend met Fairphone, hebben vervolgens een uitleg gekregen over het bedrijf en zijn missie om duurzamere consumentenelektronica uit te brengen. Fairphone communiceert hier zelf veel over en deelt ook zogeheten impact-rapporteren, om transparant te zijn over waar het grondstoffen vandaan haalt en andere onderwerpen. Na die uitleg blijken de meningen over Fairphone uiteen te lopen.
Welke van onderstaande antwoorden zijn op u van toepassing?
| Fairphone komt over als een sympathiek bedrijf | 41 procent |
| Wat Fairphone doet, vind ik (erg) belangrijk | 22 procent |
| ik vraag mij af of Fairphone doet wat het belooft | 27 procent |
| Fairphone spreekt mij niet aan | 23 procent |
Als gezegd heeft Fairphone kortgeleden zijn nieuwste smartphone uitgebracht, de Fairphone 6. Meer dan de helft van de respondenten toont enige mate van interesse in deze telefoon.
Welke van onderstaande antwoorden zijn op u van toepassing?
| Ik heb zeker interesse in deze nieuwe Fairphone, want ik vind duurzaamheid belangrijk | 20 procent |
| Ik heb mogelijk interesse, maar gebruiksvriendelijkheid is voor mij doorslaggevend | 28 procent |
| Ik heb mogelijk interesse, maar ik wil niet overstappen naar een ander ecosysteem | 13 procent |
| Ik heb geen interesse, want mijn huidige smartphone voldoet nog prima | 26 procent |
| Ik heb geen interesse, want de filosofie van Fairphone spreekt mij niet aan | 4 procent |
| Ik heb geen interesse, want ik blijf liever bij het merk dat ik nu gebruik | 20 procent |
| Weet ik niet | 10 procent |
Goed om te weten is dat het panel bij het aangeven van eventuele interesse nog niet te horen heeft gekregen wat de Fairphone 6 kost. Het toestel draagt een adviesprijs van 599 euro. Het panel krijgt dat pas te horen nadat er antwoord is gegeven op de vraag: wat denkt u wat de Fairphone 6 kost als los toestel, zonder abonnement?
| Tussen de 200 en 400 euro | 29 procent |
| Tussen de 400 en 600 euro | 46 procent |
| Tussen de 600 en 800 euro | 19 procent |
| Meer dan 900 euro | 5 procent |
Met duidelijkheid over de prijs leggen we het panel de afsluitende vraag voor: wat nu? Liefst 24 procent van de respondenten zegt zich verder te gaan verdiepen in de Fairphone 6 omdat zij de smartphone mogelijk willen kopen. Voor 53 procent klinkt de Fairphone 6 leuk, maar is er geen interesse om iets met het toestel te doen. 23 Procent zegt er een hard hoofd in te hebben dat de Fairphone 6 het succes wordt waar Fairphone op hoopt.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu