Overslaan en naar de inhoud gaan

Duurzame smartphonemaker Fairphone nog weinig bekend bij Nederlanders, maar weet na een introductie wel te interesseren

Mensen in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar zijn het vaakst bekend met Fairphone (32 procent), is één van de onderzoeksresultaten.
Fairphone
De nieuwe Fairphone 6
© Fairphone

Slechts 19 procent van de Nederlanders weet dat ons land – al jaren – een eigen smartphonemerk telt, namelijk Fairphone. Dat blijkt uit representatief panelonderzoek (n=507) dat MSI-ACI heeft uitgevoerd in opdracht van Adformatie. Het elektronicabedrijf, dat zo duurzaam mogelijke producten ontwikkelt, is vooral bekend onder mannen en jongeren. Na een introductie van het merk aan het complete panel, zegt 24 procent zich verder te willen verdiepen in het nieuwste Fairphone-toestel.

Dat toestel is de Fairphone 6, net verkrijgbaar in Nederland en andere landen waar Fairphone actief is. Het bedrijf startte in 2013 en timmert dus al een tijd aan de weg. De verkoopcijfers hangen echter al een paar jaar rond de 100 duizend toestellen per jaar. De nieuwe Fairphone 6 moet een groter publiek aanspreken en zo ook de verkoop aanjagen, vertelde het merk recent.

Er zijn nog meer dan genoeg Nederlanders om aan te spreken, blijkt uit panelonderzoek van MSI-ACI. Op dit moment zegt 19 procent van de Nederlanders bekend te zijn met het merk Fairphone. De bekendheid is duidelijk hoger onder mannen (26 procent) dan vrouwen (12 procent). Mensen in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar zijn het vaakst bekend met Fairphone (32 procent), gevolgd door 26- tot 35-jarigen (29 procent). Verder geldt: hoe ouder het publiek, hoe lager de bekendheid van het merk.

Alle panelleden, bekend of niet bekend met Fairphone, hebben vervolgens een uitleg gekregen over het bedrijf en zijn missie om duurzamere consumentenelektronica uit te brengen. Fairphone communiceert hier zelf veel over en deelt ook zogeheten impact-rapporteren, om transparant te zijn over waar het grondstoffen vandaan haalt en andere onderwerpen. Na die uitleg blijken de meningen over Fairphone uiteen te lopen.

Welke van onderstaande antwoorden zijn op u van toepassing?

Fairphone komt over als een sympathiek bedrijf 41 procent
Wat Fairphone doet, vind ik (erg) belangrijk 22 procent
ik vraag mij af of Fairphone doet wat het belooft 27 procent
Fairphone spreekt mij niet aan 23 procent

Als gezegd heeft Fairphone kortgeleden zijn nieuwste smartphone uitgebracht, de Fairphone 6. Meer dan de helft van de respondenten toont enige mate van interesse in deze telefoon.

Welke van onderstaande antwoorden zijn op u van toepassing?

Ik heb zeker interesse in deze nieuwe Fairphone, want ik vind duurzaamheid belangrijk 20 procent
Ik heb mogelijk interesse, maar gebruiksvriendelijkheid is voor mij doorslaggevend 28 procent
Ik heb mogelijk interesse, maar ik wil niet overstappen naar een ander ecosysteem 13 procent
Ik heb geen interesse, want mijn huidige smartphone voldoet nog prima 26 procent
Ik heb geen interesse, want de filosofie van Fairphone spreekt mij niet aan 4 procent
Ik heb geen interesse, want ik blijf liever bij het merk dat ik nu gebruik 20 procent
Weet ik niet 10 procent

Goed om te weten is dat het panel bij het aangeven van eventuele interesse nog niet te horen heeft gekregen wat de Fairphone 6 kost. Het toestel draagt een adviesprijs van 599 euro. Het panel krijgt dat pas te horen nadat er antwoord is gegeven op de vraag: wat denkt u wat de Fairphone 6 kost als los toestel, zonder abonnement?

Tussen de 200 en 400 euro 29 procent
Tussen de 400 en 600 euro 46 procent
Tussen de 600 en 800 euro 19 procent
Meer dan 900 euro 5 procent

Met duidelijkheid over de prijs leggen we het panel de afsluitende vraag voor: wat nu? Liefst 24 procent van de respondenten zegt zich verder te gaan verdiepen in de Fairphone 6 omdat zij de smartphone mogelijk willen kopen. Voor 53 procent klinkt de Fairphone 6 leuk, maar is er geen interesse om iets met het toestel te doen. 23 Procent zegt er een hard hoofd in te hebben dat de Fairphone 6 het succes wordt waar Fairphone op hoopt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in