Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderartsen roepen op tot reclameverbod wegens ernstig overgewicht kinderen

Medici luiden noodklok, tegelijkertijd overweegt Brussel taks op ongezonde voeding.
Snoep in de schappen bij Albert Heijn
© ANP Hollandse Hoogte, Sabine Joosten

Als het aan de Nederlandse kinderartsen moeten fabrikanten en marketeers aan de bak. Zij signaleren namelijk een stevige toename van overgewicht en obesitas bij minderjarigen en vragen de politiek om maatregelen om ongezonde voedselmarketing richting kinderen te beperken. Volgens de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) hebben bijna 400 duizend Nederlandse kinderen inmiddels overgewicht; een kwart van hen kampt met obesitas. Dat leidt tot een groeiend beroep op medicatie en langere wachtlijsten voor specialistische zorg.

Leververvetting bij kinderen(!)

Kinderartsen zien dat obesitas steeds vaker gepaard gaat met gezondheidsproblemen als leververvetting, gewrichtsklachten en diabetes type 2. De NVK pleit daarom voor een duidelijker preventiebeleid. NVK-voorzitter Lissy de Ridder, kinderarts: ‘De vraag is hoeveel erger het moet worden voordat de politiek ingrijpt.’ Zij wijst erop dat de stijgende zorgvraag het belang van wet- en regelgeving onderstreept. De Ridder: ‘De overheid kan gezond gedrag stimuleren door gezond eten goedkoper te maken en reclame voor ongezond eten en drinken gericht op kinderen te verbieden.’

Ook in het nieuws: meer on-the-go-eten, jongeren eten ongezonder

Nederlanders eten steeds vaker onderweg, maar gezondheid speelt daarbij nauwelijks een rol — vooral onder jongeren. Uit recent onderzoek van NielsenIQ blijkt dat jonge consumenten onderweg eerder kiezen voor snelle, vaak calorierijke snacks dan voor gezonde alternatieven. Warm belegde broodjes en zoete of hartige tussendoortjes zijn favoriet, terwijl voedzame opties achterblijven. Volgens onderzoekers is die trend zorgelijk, omdat jongeren juist méér snackmomenten hebben en zo een groter risico lopen op een structureel ongezond eetpatroon.

Dagelijkse blootstelling kinderen aan vette, zoute, zoute, vette marketing

De oproep wordt ondersteund door De Gezonde Generatie, een samenwerkingsverband van gezondheidsfondsen. De organisaties stellen dat kinderen dagelijks worden blootgesteld aan marketing voor producten met veel suiker, zout of vet, terwijl een gezonde leefomgeving juist essentieel is om gezondheidsproblemen later te voorkomen.

Fabrikanten stimuleren producten gezonder te maken

De discussie over strengere regels rond voedselmarketing valt samen met ontwikkelingen op Europees niveau. Volgens een conceptdocument dat het Duitse persbureau dpa heeft ingezien, onderzoekt de Europese Commissie de invoering van een speciale belasting op sterk bewerkte producten met veel vet, suiker of zout. Met zo’n heffing wil Brussel fabrikanten stimuleren hun producten gezonder te maken. De opbrengsten zouden worden ingezet voor programma’s die de gezondheid in de EU moeten bevorderen. Ook verwijst de commissie naar het hoge aantal hart- en vaatziekten in Europa en naar bewijs dat een hoge consumptie van sterk bewerkte voeding het risico op obesitas en diabetes verhoogt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in