Overslaan en naar de inhoud gaan

Week Zonder Vlees gaat verder als jaarronde 'Wissel 'ns wat'-campagne

Stichting, partners als Albert Heijn en Vivera en reclamebureau Havas Lemz willen meer Nederlanders plantaardig laten eten.
Week zonder vlees
© Aangeleverd

De Nationale Week Zonder Vlees gooit na acht edities het roer flink om. De stichting gaat onderdeel uitmaken van de Nederlandse Vegetariërsbond en start in maart een campagne met een nieuwe naam: 'Wissel 'ns wat!'. Deze campagne duurt bovendien geen week, maar zal jaarrond te zien zijn met uiteenlopende activaties als WisselWorst, WinterWissel, WisselWoensdag en WisselWeek. Het doel is - nog steeds - om meer Nederlanders vaker plantaardig te laten eten.

Het nieuwe campagneconcept is ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau Havas Lemz en partners Albert Heijn, Bonduelle, De Vegetarische Slager, Dr. Oetker, Hak, Lidl, Vivera, De Nederlandse Vegetariërsbond en Transitiecoalitie voedsel. De campagne is gebaseerd op vier fundamentele verschuivingen, waarvan niet langer een week maar het hele jaar campagnevoeren de eerste is. De uitdrukking 'zonder' (vlees, red.) maakt bovendien plaats voor 'met', om het publiek duidelijker te maken wat je kunt toevoegen aan je maaltijden.

Het sentiment van de gedragsverandering moet veranderen van 'een uitdaging naar een feestje', met nadruk op inspiratie en ontdekken. Tot slot wil de activatie persoonlijker en flexibeler overkomen, waarbij het ook toegejuicht wordt als je een keer vegetarisch luncht of vaker hybride eet. 

De Nationale Week zonder Vlees zegt in de afgelopen acht jaar bijna 3 miljoen deelnemers bereikt te hebben en een landelijke bekendheid van 46 procent gerealiseerd te hebben. Ruim 100 partners steunden de campagne, waaronder 10 supermarktketens. 'Anno 2025 is de eiwittransitie onverminderd belangrijk in Nederland, alle supermarkten hebben stevige doelstellingen en in foodservice neemt de plantaardige keuken een vlucht', zegt initiatiefnemer Isabella Boerdam. 'Het onderwerp ‘meer plantaardig eten’ is sinds 2018 breder bekend en breder geaccepteerd, de huidige tijd vraagt om een volgende stap: meer flexibiliteit, meer positiviteit, minder ‘moeten’. In samenspraak met onze partners hebben we daarom het roer omgegooid'.

Grotere doelgroep in beweging krijgen

De verandering van de activatiecampagne is niet uit luxe ontstaan. Sinds 2018 is circa 10 procent van de Nederlanders vaker plantaardig gaan eten. De afgelopen twee jaar stabiliseert dat percentage, beaamt de stichting. Een nieuwe koers moet het voor een grotere groep consumenten aantrekkelijker maken om ook eens (vaker) plantaardige keuzes te maken.

Remco Marinus, creative director bij betrokken reclamebureau Havas Lemz: 'Als we willen dat meer mensen plantaardig gaat eten, moet het vooral lekker en leuk zijn. Wissel ’ns Wat! doet precies dat: zin om iets nieuws te proberen, zonder de druk van ‘moeten’'.

De Wissel 'ns Wat-campagne start op 2 maart, is dan jaarrond actief en krijgt steun van buitenreclame-exploitanten Global Media & Entertainment en JCDecaux. De initiatiefnemers beloven zo direct 'landelijke zichtbaarheid en impact'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Peter de Haan

Vind het toch wel bijzonder dat de hele onderliggende reden van de eiwittransitie (we willen af van bioindustrie, we consumeren veel meer vlees dan goed voor ons is, mega veestapel veroorzaakt groot deel stikstofcrisis, etc) blijkbaar niet benoemd mag worden. 'Moeten' triggert alle hakken in het zand, maar het geliefde stukje vlees verwisselen omdat dat een feestje zou zijn.. succes gewenst!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in