Overslaan en naar de inhoud gaan

Eén op de vier Sinterklaascadeaus blijft ongebruikt

Goede bedoelingen leiden tot miskopen en milieubelasting, hoe samen duurzamere keuzes te stimuleren?
Bedankt kerstman
Bedankt kerstman
© Shutterstock

Eén op de vier Nederlanders ontvangt regelmatig Sinterklaascadeaus die ongebruikt blijven. Dat blijkt uit onderzoek van Wensenlijstjes.nl, uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope. Bijna 41 procent van de respondenten geeft aan moeite te hebben met het bedenken van een cadeau dat echt bij iemand past. Dit resulteert jaarlijks in miljoenen euro’s aan ongebruikte geschenken.

Vaak gegokt

Corlee van Tour, oprichter van Wensenlijstjes.nl: ‘Wat je ziet, is dat mensen graag iets willen geven dat indruk maakt. Daardoor wordt er vaak gegokt, met als risico dat het cadeau zijn doel mist.’ Volgens Van Tour ligt het probleem niet in de bereidheid om te geven, maar in de afstemming tussen gever en ontvanger. Onzekerheid en gebrekkige communicatie zorgen ervoor dat cadeaus vaak ongebruikt blijven.

Voor de consument heeft dit ook een duurzaamheidsaspect. Ieder ongebruikt cadeau vertegenwoordigt energie, grondstoffen en transportmiddelen die verloren gaan. Van Tour adviseert om wensenlijsten te gebruiken, persoonlijke voorkeuren te bespreken of te kiezen voor cadeaus die functioneel of herbruikbaar zijn.

Waardevolle bestemming

Ook retailers kunnen een rol spelen door beter inzicht te geven in productinformatie en herbruikbare of aanpasbare cadeau-opties aan te bieden. Voor mismatch-cadeaus zijn er verschillende opties: ruilen, terugsturen, doneren of creatief herbestemmen. Zo kan een ongebruikt cadeau alsnog een waardevolle bestemming krijgen en wordt de impact op het milieu beperkt.

Door bewuster te kiezen en communicatie te verbeteren, kunnen zowel gevers als ontvangers bijdragen aan een persoonlijker én duurzamer Sinterklaasfeest.

Ideeën voor een duurzamer cadeauseizoen

Voor consumenten:

Vraag actief naar wensen of gebruik een digitale wensenlijst.

Kies cadeaus die functioneel, herbruikbaar of aanpasbaar zijn.

Mismatch-cadeaus kun je ruilen, terugsturen, doneren of creatief herbestemmen.

Voor retailers:

Bied duidelijke productinformatie en alternatieven voor gepersonaliseerde cadeaus.

Stimuleer herbruikbare, multifunctionele of duurzame producten.

Maak ruil- en retourmogelijkheden eenvoudig toegankelijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in