
Voor Dorkas Koenen, cmo van Rabobank, begon de liefde voor wielrennen met de Koga Miyata-fiets die hij van zijn vader kreeg voor zijn 25e verjaardag. Inmiddels is fietsen uitgegroeid tot veel meer dan een hobby. ‘Het is sportieve meditatie,’ zegt Koenen. ‘Een manier om mijn hoofd leeg te maken én de wereld om me heen echt te zien.’
Fietsen is voor mij sportieve meditatie
.
Wat begon als een toertochtje met zijn vader, groeide uit tot een passie die hem door heel Europa bracht. Letterlijk. Tijdens een sabbatical fietste hij naar Rome. Die tocht – en het persoonlijke proces dat hij onderweg doormaakte – vormden de basis voor zijn boek Bergen liegen niet. ‘Ik beschrijf daarin drie routes,’ vertelt hij. ‘De fysieke route van Nederland naar Italië, mijn innerlijke reis en de marketinginzichten die ik onderweg opdeed.’
Vacatures
Senior PR & Account lead
HAGENSSenior Contentspecialist
dpg mediaAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
SterNaast het fietsen verzamelt Koenen retro-wielershirts, bij voorkeur uit de periode 1965–1990. Die keuze is niet toevallig: volgens Koenen is dit het tijdperk van vóór de EPO, ‘toen doping nog niet op een bijna industriële manier onderdeel van de sport werd.’
Hij is niet alleen verzot op de esthetiek, maar vooral op de verhalen achter de shirts. ‘Wielrennen is de sport van het verhaal. En die shirts, vaak van inmiddels verdwenen merken, vertellen iets over een tijd, een plek, een merkstrategie. Het zijn marketinggeschiedenissen in textiel.’
Koenen bezit inmiddels een indrukwekkende collectie, waarvan hij sommige shirts ook daadwerkelijk draagt. ‘Ik fiets het liefst in exemplaren die ik dubbel heb. Oude stijl, nieuwe fiets.’ Zijn favoriete item? ‘Het geel-witte shirt van het iconische Italiaanse meubelmerk Del Tongo.’
Onderweg ontstaan de beste ideeën
.
Wat hij zo mooi vindt aan wielrennen? ‘Je ontdekt de wereld in je eigen tempo. Ik reis liever per fiets dan met het vliegtuig. Binnen een straal van 300 kilometer van huis liggen al zoveel prachtige plekken.’ En als tegenwicht voor zijn werk: ‘De inspanning zorgt voor ontspanning. Onderweg ontstaan vaak de beste ideeën.’
Van koers tot koers, en van trui tot trui: voor Koenen is wielrennen een manier van leven. ‘Marketeers zijn verhalenvertellers. Wielrenners ook – alleen gebruiken zij hun benen.’ Voorlopig is hij wat betreft de verzameling van de tricots nog niet bij de finish, al scheelt het niet veel: ‘Ik mis nog achttien shirts. Dan ben ik compleet.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee