Overslaan en naar de inhoud gaan

Dorkas Koenen: ‘Een wielrentricot vertelt marketinggeschiedenis’

Out of Office | Koenen fietst om zijn hoofd te legen. Daarnaast verzamelt hij retro wielershirts - 'marketinggeschiedenissen in textiel'.
Dorkas Koenen in Out of Office
Dorkas Koenen
Dorkas Koenen in Out of Office
Dorkas Koenen

Fietsen is voor mij sportieve meditatie

.

Wat begon als een toertochtje met zijn vader, groeide uit tot een passie die hem door heel Europa bracht. Letterlijk. Tijdens een sabbatical fietste hij naar Rome. Die tocht – en het persoonlijke proces dat hij onderweg doormaakte – vormden de basis voor zijn boek Bergen liegen niet. ‘Ik beschrijf daarin drie routes,’ vertelt hij. ‘De fysieke route van Nederland naar Italië, mijn innerlijke reis en de marketinginzichten die ik onderweg opdeed.’

Naast het fietsen verzamelt Koenen retro-wielershirts, bij voorkeur uit de periode 1965–1990. Die keuze is niet toevallig: volgens Koenen is dit het tijdperk van vóór de EPO, ‘toen doping nog niet op een bijna industriële manier onderdeel van de sport werd.’

Hij is niet alleen verzot op de esthetiek, maar vooral op de verhalen achter de shirts. ‘Wielrennen is de sport van het verhaal. En die shirts, vaak van inmiddels verdwenen merken, vertellen iets over een tijd, een plek, een merkstrategie. Het zijn marketinggeschiedenissen in textiel.’

Koenen bezit inmiddels een indrukwekkende collectie, waarvan hij sommige shirts ook daadwerkelijk draagt. ‘Ik fiets het liefst in exemplaren die ik dubbel heb. Oude stijl, nieuwe fiets.’ Zijn favoriete item? ‘Het geel-witte shirt van het iconische Italiaanse meubelmerk Del Tongo.’

Onderweg ontstaan de beste ideeën

.

Wat hij zo mooi vindt aan wielrennen? ‘Je ontdekt de wereld in je eigen tempo. Ik reis liever per fiets dan met het vliegtuig. Binnen een straal van 300 kilometer van huis liggen al zoveel prachtige plekken.’ En als tegenwicht voor zijn werk: ‘De inspanning zorgt voor ontspanning. Onderweg ontstaan vaak de beste ideeën.’

Van koers tot koers, en van trui tot trui: voor Koenen is wielrennen een manier van leven. ‘Marketeers zijn verhalenvertellers. Wielrenners ook – alleen gebruiken zij hun benen.’ Voorlopig is hij wat betreft de verzameling van de tricots nog niet bij de finish, al scheelt het niet veel: ‘Ik mis nog achttien shirts. Dan ben ik compleet.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in