Unilever brengt in Nederland een nieuw merk voor Koreaanse instantnoedels op de markt: ‘Namdong’. Volgens het concern moet het merk inspelen op de groeiende populariteit van de Koreaanse keuken en de behoefte aan meer variatie in het noedelschap. Bovendien ziet het concern ruimte ontstaan voor een instant noodle-product dat ‘niet alleen uitblinkt in smaak, maar ook inspeelt op uiteenlopende voorkeuren qua pittigheid’.
Hoewel Namdong een verwijzing zou kunnen zijn naar een district in Zuid-Korea, heeft het verder geen betekenis in het Koreaans. Het klinkt gewoon lekker Aziatisch.
Cup of block
Unilever zegt inspiratie voor de noedelsoepjes te hebben opgedaan bij Jjigae-stoofgerechten uit Zuid-Korea. Het product is verkrijgbaar in drie smaken: Chicken Jjigae, Beef Jjigae, en een vegan variant, Kimchi Jjigae. ‘Elke variant van Namdong is ontwikkeld in samenwerking met Zuid-Koreaanse foodtechnologen en Unilever’s R&D-experts.’ Het merk is beschikbaar in zowel cup als block formaat, waardoor retailers kunnen inspelen op verschillende eetmomenten en consumenten kunnen kiezen voor een snelle lunch of een makkelijke avondmaaltijd.
Bestaande nouveauté
Unilever benadrukt in de communicatie rond de lancering dat consumenten met Namdong zelf hun pittigheid kunnen bepalen dankzij een apart zakje met chilipoeder. Dat is in ‘noodle soup land’ al jarenlang de standaard, waardoor het claimen van deze ‘USP’ wat geforceerd overkomt.
Unilever moet de strijd aan met een uiteenlopend concurrentieveld. Alleen al bij Albert Heijn treft het 13 concurrerende merken waar ook het Unilever-merk Unox. Los van andere ‘Hollandsche’ noedelmerken (huismerk, Maggi) komt daar ook een keur aan meer authentieke merken voorbij zoals de Koreaanse merken Nongshim en Samyang of het Thaise YumYum. Of de ‘USP’ van het zakje chilivlokken de kip met de gouden eieren zal zijn, valt te betwijfelen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu