Overslaan en naar de inhoud gaan

FrieslandCampina ziet omzet en winst stijgen door hogere verkoopprijzen en kostenbesparingen

Zuivelgigant noemt hogere verkoopprijzen noodzakelijk om gestegen melkprijzen en inflatie te compenseren. Nettowinst steeg met bijna 26%.
frieslandcampina
Een koe op de website van FrieslandCampina
© FrieslandCampina

FrieslandCampina heeft een sterk financieel eerste halfjaar gedraaid, mede door kostenbesparingen. De nettowinst van het zuivelconcern ging met bijna 26 procent omhoog tot 230 miljoen euro, maakte het bedrijf woensdag bekend.

De omzet steeg met 6,4 procent tot 6,8 miljard euro, ondanks lagere volumes. Deze groei werd voornamelijk gedreven door hogere verkoopprijzen, die volgens FrieslandCampina nodig waren om de gestegen melkprijzen en de inflatie te compenseren.

De bedrijfsonderdelen met onder andere kindervoeding en gespecialiseerde voeding voor doelgroepen zoals sporters leverden de grootste bijdrage aan de winstgroei. In Azië had FrieslandCampina last van 'marktonzekerheden en toenemende concurrentie', wat leidde tot een daling in de vraag en het bedrijfsresultaat. 'In Indonesië, Vietnam, Thailand en Maleisië hebben we een minder makkelijk halfjaar gehad. Zowel de totale markt staat daar onder druk, als ook marktaandelen', zegt topman Jan Derck van Karnebeek in een toelichting op de resultaten.

Het zuivelconcern had afgelopen halfjaar ook last van een dalende aanvoer van melk, mede doordat meerdere Nederlandse melkveehouders zijn gestopt met hun bedrijf. FrieslandCampina zag de melktoevoer in het afgelopen halfjaar dalen met 1,6 procent tot ongeveer 4,6 miljard kilo. Melkveehouders beëindigen hun bedrijven als gevolg van vergrijzing en aanhoudende onzekerheid in de sector.

Lager consumentenvertrouwen

Toch is Van Karnebeek 'uitermate tevreden' over het eerste halfjaar. Voor de tweede jaarhelft voorziet hij echter dat de winstgevendheid afneemt. 'We verwachten met verschillende uitdagingen te maken te krijgen die in 2024 of eerder in 2025 nog niet aanwezig waren. Het consumentenvertrouwen is wereldwijd laag, wat naar verwachting zal leiden tot een daling in de afzet', aldus de topman. 'Valutaontwikkelingen zullen naar verwachting een negatief effect hebben en de basiszuivelmarkten worden minder gunstig', vervolgt hij.

Volgens Van Karnebeek heeft de wereldwijde handelsoorlog in de eerste jaarhelft geen grote effecten gehad op de resultaten. 'Het zijn niet zozeer de specifieke invoerheffingen die ons parten spelen. Wat ons wel parten speelt, is het lage consumentenvertrouwen, en het voortdurende gejojo met invoertarieven. Dat is slecht voor het vertrouwen'.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in